Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Ebbersten

Seglar kläder. Musto, HH, SLAM?

Rekommendera Poster

Hallå

Är inne på att köpa en jacka av Musto HPX MPX, HH Ocean, eller SLAM Ocean.

Någon som har erfarenhet av jackorna eller någon som har någon av dom?

Är så less på jackor som lovar att dom är täta men så står man ute en hel dag i ösregn och blåst så pallar dom inget. Så nu vill jag ha något som håller tätt i flera år :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Musto MPX som jag köpte typ 2007 (då var den förra eller förr-förra årets modell och på rea - gav typ 1500 - tror nypris var 3000-4000kr).. Har stått i ösregn ett par timmar i streck senast 2010 med den och den höll tätt trots mycket användning.

Förra året hade vi ett mellanår med motorbåt men nu har vi segel igen och idag höll den tätt för typ 50min blandat ös/duggregn.. Tror inte jag kommer behöva köpa en ny seglarjacka i år iaf.. Hustrun har en Musto BR1 och hon är nöjd.. Sen har vi lite enklare byxor från Musto och dom har också varit OK..

Upplever överlag Musto-jackorna som riktigt bra och kommer köpa Musto igen när det är dags för ett byte..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska nog vara klar över att alla moderna membran material börjar läcka förr eller senare, vill man vara garanterad mot inträngande väta är det att som vägarbetare och fiskare välja galon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte mitt första Mustoställ '95. Det tog mig torr från Göteborg till Västindien. Dock var det inget membranställ så det andades inte öht.

För tre år sedan köpte jag Gore-Tex byxor och jacka. Byxorna var Henri Lloyd och jackan Musto MPX, fast i racing modell.

Byxorna höll inte vätan ute, efter några timmar i översköljande sjö var man blöt i baken. Jackan klarade vätan bättre, men då det var en racingvariant så höll inte kragen vätan ute. Det slutade med att jag använde min femton år gamla Mustojacka istället.

Till i år har jag köpt ett nytt Musto MPX Offshoreställ. Om bara membranet håller så kommer jag att bli supernöjd. Kragen är grym!

Jag kan verkligen rekommendera http://www.wetsuitoutlet.co.uk, billiga, gratis frakt och inga problem med returer. (Annat än att svenska posten tar hutlöst mycket betalt och är långsamma som usan...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om Musto. Nöjd med mitt BR1 ställ (tror det heter det). Köpte också via wetsuitoutlet i Uk, då funkade det kalasbra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Galon = sjöblöt från insidan i stället. Det blir svinkallt i ett galonställ, i synnerhet vid intermitent arbete som segling. Inte riktigt lika illa om det är långa bogar man går på. Har själv ett MPX importerat från GB och är helnöjd. Ett sådant ställ håller i många år vid normalt semesterbruk. Jag har hellre det och köper ett nytt när det börjar läcka, än köper ett galon. Men var och en är salig på sin tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hejsan!!

Jag och maken har HH ocean och HH offshore som är fantastiska. varje gång jag och maken sätter på oss jackorna säger vi hur bra de är, efter 3 år är de som nya fortfarande. De är 100% vattentäta, vill jag lova. vi har hela sättet och skulle vi köpa nytt blir det samma igen.  reklamerade en jacka som gått sönder i dragkjedjan efter 2,5 år och det var inga som helst problem, en ny kom direkt!!!!

Servisen från HH är mer än bra!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med Henri Lloyd Ocean Technology i Gore Tex från 1997 :-) , kostade över 10.000:- i dåtidens penningvärde, men har varit värt varenda krona genom åren, sedan ett par år tillbaka kan jag gå inomhus och köra om det skulle regna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Musto helt klart! Musto kläder håller vad dem lovar! Du kommer inte att bli besviken. Har haft Musto HPX och klagar inte i något väder smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den tiden jag körde min Hydrasport i ur och skur och varmt som kallt snö och storm ..så använder jag ett Lundhags extremt slalomställ vid skitväder ! Kolla även riktigt bra klätter kläder (ex Klättermusen ) då får man massa smarta funktioner som , tätare handleder ,huva som är mer strutformad ...osv ..

Även om ytskicket blir lite fuktigt så är det underlaget som gör skillnaden , gäller även i fridluftslivet!

- Tänk detta ...man måste vinna innefrån och ut , annars vinner kylan!

Kompå en sak ...vi som kör motorbåt är inte direkt fysiska i något form av kroppsarbete , och det gör att vi blir lättare kalla eftersom värmen bara kan komma innefrån ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle nog säga att det är lite mer än tätt mot regn som behöver analyseras... Jag äger alla de här modellerna!

MPX är en tunn och smidig jacka, perfekt när det är varmt. Men om det inte blåser utan bara strilar regn så brukar jag börja med en vanlig skaljacka.

Den är ännu lite smidigare. Skillnaden är främst att en sjöjacka har mycket bättre krage och huva.

Har även Musto HPX, ganska liten skillnad mot MPX, detaljer som att den är större varvid jag kan ha en jättetjock fleece under. Och längre armar.

Vår och höst, om det inte regnar mycket, kör jag med SLAM för den är lite mer fodrad och gosig. Äldre modell som inte har fullt membran men den håller vätan ute trots att själva jackan blir ganska blöt...

Sedan har jag ett par värsting HH byxor. Mycket bra, totalt vattentäta!

I själva verket vill jag tipsa om att börja nedifrån... Superskönt med varma stövlar som är bekväma. Sedan värstingbyxor så du inte blir blöt om baken, själv avskyr jag just det! Jacka kan man byta lite oftare.

I somras, när det regnade, hade vi gäster som jag lånade ut alla mina fina jackor och byxor till... Då hade jag köpt ett begagnat ställ, på blocket, av ett välkänt engelskt lågprismärke. Tvättat och inte impregnerad av första ägaren... Blev stället blött? Jepp! Hängde i badrummet i två dygn för att torka. Efter flera timmars rejält regnande. Blev jag blöt? Nix.

Så jag poängterar att det ska vara bekvämt... Plus börja nerifrån först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...