Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
kjellebilder

Byta Oljefilter

Rekommendera Poster

Skulle byta oljefilter på mina VP AQ290, eftersom den personen som skulle göra det plötsligt inte har tid/eller lust. Iallfall så tänkte jag göra det själv, men hur sitter filtrena? Måste man väga 45 kilo, ha 2 meters armar och dessutom MVG i gymnatastik för att göra det? Snackade med en granne som arbetar inom marinen, han tyckte att oljefilter det är väl bara att lyfta motorn, inga problem Men nu har jag ingen som kan lyfta mina motorer. Så hur gör man? Finns det nåt universal tips, eller ska man bara strunta i att byte filtrena, vad kan hända? Har ingen aning om när filtrena byttes senast.

Mvh Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte på sin plats med lite troll-varning  här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyft på motorluckan och kolla. Du ska inte behöva lyfta ur motorer för ett rutin-oljebyte.

På min KAD43 sitter oljefiltret på babords sida, högst upp vid sidan av motorn. Bredvid bränslefiltret. Trä över en plastpåse innan du lossar så du slipper spillet.

Kolla exakt vad du har för motor så du köper rätt filter.

Senast ändrad av Anders_St | 21 juni 2012 | 15:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina filter sitter under motorerna, det är knappt så man ser dem, jag når dom inte med mindre än att jag ålar ner och sträcker mig liggandes över motorn. Och i denna position får jag tag i filtret men jag kan inte komma att ta tag med en avdragare. Förstår inte att man satte ,dom så i mitt tycke korkat ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anledningen till att filtren sitter där dom gör, är att det från början är bilmotorer. Om man lyfter bilen med en lyft, går det lätt att byta oljefilter. När sedan motorerna hamnar i en båt, blir det svårare, men det brukar gå, med lite oljespill. Om båtbyggaren hade kostat på att flytta filtren, innan motorerna monterades, hade det inte varit något problem. Det hade kostat några tusen, men hade varit väl använda pengar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar på att flytta filtrena i höst, men det är också lite bökigt. Båtgrannen gjorde det, tog en del timmar och en massa fula ord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

att lyfta motorena för att byta oljefilter, är lite som att snurra huset när du byter glödlampa...

förmodligen kan du lossa dom för hand. annars kan du slå en kniv eller skruvmejsel igenom dom och vrida loss dom. det är bara första millimetrarna som går trögt.

tipset med plastpåse runt är bra.

att det inte skulle gå verkar osannolikt.

lycka till och berätta hur det gick!

ps. att dina filter inte är bytta beror inte på personen. han har väl inget ansvar över servicerna?

mvh jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte för att jag har örnkoll på Penta men AQ 290 säger mig enbart vad du har för drev så igen vad har du för motorer?

Kan ju ha fel men...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har precis samma bekymmer, oljefiltret sitter helt oåtkomligt nere på vänster sida av motorn. Man måste plocka bort avgasknät för att komma åt, annars når man med största ansträngning bara att vidröra filtret med fingertoppen. Det ska visst finnas ett adaptersystem att köpa så att man kan dra en ledning från filterplatsen och montera filtret på ett bekvämare ställe.Får ta och skaffa det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...