Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Mawi

nya kablar i masten

Rekommendera Poster

Hej tänkte dra nya kablar till lanternorna i masten. Har en gammal selden mast P-profil. Där  är kabelrännan gemensam med likrännan. Och kablarna skall limmas.  Selden har en skrift om detta http://www.seldenmast.se/_download.cfm?id=6609&download=6014073&filename=595-557-S.pdf

Vilken slags kabel skall man välja, 2 ledare bredvid varandra, utan ytterhölje eller skall man välja där det blir en rund kabel med gemensamt ytterhölje ( fattar  ni ?) Förtennat ? 2.5 kvadrat? ,(masten ca 13 m).,

Selden remommenderar ju cascol trälim 1809, åsikter om detta? Är det svårt att hitta i butik tror ni? Eller är detta typ standard trälim?

MVH martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara bra, undrar om limmet fäster mot ytan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan inte tänka dig att dra in ett VP-rör i masten när du ändå håller på? Popnita fast det varje meter eller så?

Sedan kan du ju använda vilka kablar du vill, att limma en siliconkapslad kabel låter inte så kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag vill inte ha några kablar inne i masten, detta för att jag har genomgående mast och skall försöka göra ett tätt skikt för regnvatten inne i masten. Men jag inser ju att det är en del jobb och skule ju därför gärna gör ett så bra jobb att det inte behöver göras om om ett par år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte, du vill inte ha några kablar i masten - men ändå är det ju det som din tråd handlar om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill ha mina kablar i kabelrännan som alltså är samma som likrännan,  se tidigaare bifogad fil om intresse finns. Men inuti  själva masten vill jag alltså ha rent för att kunna få helt tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men kan du inte dra ett rör i kabelrännan då? Det låter ju som en ypperlig plats för ett eller två sådana? Hålla på och limma kabel låter rätt kasst i mina öron.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spancox: Nej det finns inte plats!! 

Tack för tipset på ovanstående kabel, men den var för glatt, limmet fäste inte. Någon som vet var man kan köpa förtennad kabel inte allt för dyrt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad limmade du med då? Sikaflex eller smältlim borde funka på silikonkabeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte kabeln i april då jag ännu hade masten liggande i skjulen. Rensade likrännan med xylen då T-sprit inte var tillhanda. Trädde in kabeln, med 1 m extra i toppen och botten. Sedan lyfte jag kabeln lite med skruvmejsel  genom likrännan och doserade Cascol under kabeln, en bra droppe varje 30..40 cm. Tryckte kabeln ner i i limmen och sedan doserade resten av Cascol på kabeln. Cascol är ganska flytande.

Använde en instrum,enteringskabel av typ KJAAM 4x(2 1), i.e. 4 avskärmade paar av 0.5 mm2, förtennat. Räcker för LED-lampor, vindinstrument, radarindikator etc,men diametern är klen för en normal tricolor; då kan man kanske parallelkoppla två paar.

Lät Cascol stelna 2 dygn. Sen vände jag masten till andra sidan och limmade en ny coaxial-kabel till andra sidan av likrännan. Skulle ha väntat 1..2 dygn till, då en del av Cascol hade inte stelnat helt ännu . Använde en hel 2.5 dl flaska per sida för att vara säker att kabeln inte kommer  att ta sig lös.

Akta med Cascol att du inte gör en propp i likrännan; värd att kolla förrän du mastar på.

Senast ändrad av jussi_h | 20 juni 2012 | 15:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Psedonym: Jag limmade med PU lim, inte cascol men samma typ.

jussi h: Tack för info, varför lade du inte en sträng under hela kabeln? Var köpte du kabel?

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lade en bra droppe varje 40 cm eller så, en så droppe att kabeln säkert skulle simma i Cascol vid den punkten. Jag tänker att det kommer nog att hålla så. I alla fall så använde jag hela 2.5dl för varje sida så att kabeln sitter fast.

KJAAM-kabeln köpte jag vid en lokal affär som säljer kabel för industriella instrumenteringsbehov, processtyrsystem och dyligt. Kriteriet var att kabeln var paar-skärmad och förtennad.

Koacialen av typ Ecoflex 10 köpte jag hos en webbutik Paratronic.fi. Den typen hade de bästa dämpningsvärdena för 1000MHz (gsm-band) och hade diameter ca 10  mm så att det fanns plats för kabeln i kabelrännan. Köpte kopplingsbitarna för koaxialen från samma källa.

Senast ändrad av jussi_h | 26 juni 2012 | 15:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...