Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Oscarius

Hackar vid gaspådrag. Johnson 50hk

Rekommendera Poster

Jag köpte nyligen en Johnson 50hk. Den funkar klockrent förutom att när man gasar på vid kanske 10 hk så kör den väldigt ojämnt. Vid Max gaspådrag så hackar den och det låter som om motorn typ inte får tillräckligt med soppa utan bara kör på det flöde som är möjligt. Utöver detta går motorn kanon. Startar fläckfritt etc. Har ni någon aning om vad det kan vara? Återkom gärna med alla möjliga förslag. Så kan jag testa mig fram! //Oscar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Uppgift om årsmodell kan nog underlätta, kanske kan du själv länka rätt reservdelsskiss ur denna sajt ...
http://www.boats.net/

Även litet närmre beskrivning av hackar kanske skulle underlätta.
Fyrtaktar din förmodade tvåtaktare (i.s.f. för fet bränsleblandning), eller uteblir tändning under fullt hörbara men korta ögonblick etc?
(Kan tycka att låg flottörnivå pga dålig bränsletillrinning visserligen borde ge en trött motor vid fullgas, men egentligen inte hörbara hack
?)

Lyfter iaf tråden
Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 18 juni 2012 | 13:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1987/J50BELCUD/parts.html där har vi min motor. Det var så du menade va?

 

Det som händer är helt enkelt att när man gasar på med gasreglaget, så varvar motor upp och sen tillbaka oavsett hur mycket gas jag ger. Det är svårt att beskriva, men tänk dig att man ökar i hastighet, sänker, ökar, sänker, konstant fast man ger konstant gas. Jag skulle nog inte säga att motor låter konstigt, bara som att den varvar och sen varvar ner fast man icke påverkar gasreglaget.

 

Förstår du hur jag menar eller vill du att jag vidare utvecklar?


Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn övervärmeskydd som utlöser? Min 89a 20Hkr pumpade då man kom över 1700 varv/min ca, men gick bra på lägre varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, verkar finnas en 78.temperature switch (nästan högst upp i skissen) ...

http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1987/J50BELCUD/CYLINDER & CRANKCASE/parts.html

Om den dessutom alltid svarar dåligt på gaspådrag ifrån lågt varv kan man möjligen misstänka förgasarfel, kanske mager tomgångsblandning eller fel i nån accelerations-anordning??

Hur länge går motorn på högt varv innan den varvar ner, några sekunder eller längre? Eller det kanske varierar?

Alla skisser igen:
http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1987/J50BELCUD/parts.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge den går på högt varvtal varierar väldigt. Mellan 1 sekund till 5-10. Den svart rätt fort vid gaspådrag men känns lite slö samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle själv mätt spänningen med en multimeter på 78. temperature switch (alltså mellan dess troligen enda kabelanslutning och jord). Kört motorn igen under mätning och försökt få bekräftat att just den krånglar innan ev byte.
Borde bli antingen runt tolv volt eller noll - inga mellanting - beroende på om switchen är öppen eller inte. Motorns varvtal måste nog reagera ögonblickligt ihop med switchen/multimetern, och sambandet därmed bli tydligt. Och är sambandet tydligt så riskerar man ju knappast att byta fel grej, tänker jag mig med denna kontrollmätning.

Tvåtaktoels tips verkar alltså vara bästa spåret hittills!
Själv hade jag bara en fundering om låg flottörnivå pga dåligt bensinflöde. Tror inte på den funderingen längre eftersom förloppet är så snabbt och slumpartat, och jag har inga alternativa idéer.

Mitt tips får bli; byt switchen, men dubbelkolla alltså gärna först enlig ovan med multimeter innan detta bökiga jobb utförs. (För mätningen borde rimligen ge klart besked om det är lönt, kan jag tycka?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kann antagligen bara koppla ifrån sensorn och testa om den påverkar farten. I mitt fall på 89an var ett konstruktionsfel som gjorde att temp sensorns utlöste för tidigt. Jag fick en 90a efter protest som kompensation för jag ville köpet skulle gå tillbaka. Den har jag kvar.

OBS det kan ju vara så också att motorn blir för varm om tempsensorn är orsaken till hackandet!

Senast ändrad av 2taktochel | 19 juni 2012 | 21:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej! Så ni tror inte det har något med bränsleflödet alltså?

 

Jag får helt enkelt köpa en multimeter och testa nu till helgen. Om det skulle vara detta fel, vad kostar det att reparera?

Är detta något jag bör ta upp med föregående säljare, då det troligtvis har varit fel på den tidigare?

 

Tack för all hjälp hitills, kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, tvåtaktochel:s tips är ju enklare, behövs ingen multimeter.
Bara att koppla loss kabeln till switchen och provköra. Kan ju som sagt vara fel på kylningen så jag skulle inte vågat köra fullgas länge om det skulle funka utan switchen, bara såpass att jag blivit övertygad om att felet ligger där.

Funkar ovanstående test så får man väl byta switch och hoppas att det hjälper, dvs att kylningen är okej. Kommer iaf inte på nåt bra sätt avgöra det utan att byta switchen?

Framgår inte i reservdelsskissen om topplockets täcklock måste demonteras, men isf måste de 14 topplocksbultarna lossas. Ny packning och momentdragning etc.
Men går switchen att skruva ut direkt så kan du kanske göra jobbet själv?

Tror inte på bensintillförseln men har ju haft fel förr. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...