Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Paliswe

Lediga båtplatser Gbg?

Rekommendera Poster

GP har i en artikel för en tid sedan tagit upp bristen på båtplatser i Göteborgsregionen. Man kan undra om det egentligen är någon brist, varenda år är det massor av båtar utan plats i maj men strax före midsommar flyter dom alltihopa vid nån brygga. Går man in på blocket annonseras det just nu ut ca 135 båtplatser. Jag gick på en brygga i Fiskebäck (Grefab) och kollade hur det såg ut, vid bryggan finns plats för ca 120 båtar men 24 av dom var tomma och saknade förtöjningar. Så vad är problemet? Folk biter sig fast i sin plats för om dom släpper den kan det dröja 10 år innan man får en ny? Men om alla som inte har båt släpper sin plats finns det gott om platser att få när man vill ha. Är det egentligen bara en myt att det saknas båtplatser?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det en myt att det saknas platser i Göteborg, senast igår så annonserade t.o.m. Grefab ut platser. Det finns alltid gått om båtplatser i Göteborg, fast annonserna brukar komma ut i juni först på Blocket. Vad det gäller att bita sig fast vid sim plats så går väl det bara ett åt på Grefabs platser? Sen måste man ha en egen ägd båt på platsen, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan behålla din plats i flera år, man kan officiellt bara hyra ut den i andra hand i tre år, sedan ska Grefab ta tillbaka den. Man ska också ha sin egen båt på platsen om man inte har Grefabs godkännande för uthyrning. Men, om man uttrycker det försiktigt, regler är en sak och praktik en annan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet personligen ett flertal båtplatsinnehavare som råkar bli delägare till olika båtar under flera års tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det förekommer det med men då ligger det åtminstone en båt på den platsen. Men alla dessa platser som är helt tomma? Grefab har ca 7300 båtplatser. På den bryggan jag kollade var ca 15% tomma. Jag kastade ett öga på bryggorna bredvid och även i Hinsholmen utan att räkna och jag såg flera på varje brygga som var tomma och saknade förtöjningar. Även om det bara är 10% i snitt är det över 700 platser som skulle kunna utnyttjas.

Om Grefab hade en kölista för andrahandsplats och sedan tog 500:- i administrationsavgift för att hyra ut dessa mot att platsägaren får behålla den till nästa år, skulle man kunna lösa problemet för hundratals båtägare och dessutom göra sig en hacka. (Tänker som så: platsägaren behöver bara betala 500:- för att få behålla sin plats och behöver inte betala full avgift, medan andrahandshyraren betalar ordinarie pris men är bara garanterad innevarande säsong).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du var ute och kollade läget på bryggorna nyss så får man faktiskt komma ihåg att långt ifrån alla har sjösatt sina båtar ännu. En del väljer att sjösätta precis innan semester. Sedan har du folk som har sin båt på trailer, har man inte för avsikt att använda denna ännu så finns det ju ingen anledning att lägga i den tidigare än nödvändigt. Det är nog mer intressant att göra denna typ av undersökning senare på säsongen.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under två olika vardagar i förra veckan räknade jag andelen belagda platser på två bryggor i Hinsholmen. Resultatet blev 67% och 80%.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...