andersho 0 Postad 17 Juni , 2012 Hej! Jag har en Flipper 575 -87 som det sitter en Yamaha F60-05 på. Tycker den har det lite trögt att plana. Är det någon som har erfarenhet att sätta en 100 hk-motor(Yamaha företrädersvis) Dessutom funderar jag på trimplan och hydraulstyrning Är det att kasta pengar i sjön att göra den här uppgraderingen? /Andersho Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 18 Juni , 2012 Hadde en honda bf 90 hk på min flipper 570 (samma skrov som 575 men annan inredning och lite anorlunda ht) och det fungerade perfekt. Båten klev upp i plan hur snällt som helst med den motorn. Marchfart upp till 27 knop och topp på 35 knop. Tyckte alldrig att båten lutade så det var störande så trimplan såg jag aldrig något behov av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flipbop 2 Postad 18 Juni , 2012 Jag hade en Flipper 575:a till för några år sedan. På den satt en Yamaha F80 -04. Samtidigt som jag bytte motor till Yamhan monterades en hydraulstyrning och det var helt klart ett lyft - kan helt klart rekommendera en hydraulstyrning. Motorn passade mycket bra till båten. Att komma upp i planingsläge var absolut inga problem. Jag tror många kör med 90 hk-motorer till sina 575:or. Om jag inte minns fel är båten godkänd för 80 hk. Marschfart 25-27 knop, ca 32-33 i toppfart (två pers.). Tror du skulle få mycket glädje av att byta upp dig från F60:an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 18 Juni , 2012 Har just en 575 med en yamaha 2-taktare på 80 hk från 89-90. Det räcker gott och väl för planing. Kommer upp i ca 28 knops gps-fart. Borde vara ngr knop till men tror att jag en inte optimal prop. Saknar lite varv också... /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
us_oberg 0 Postad 22 Juni , 2012 Du har för tung motor/få hästar. En modern 60-hästare (4-takt) väger kanske som äldre 115-hästare. När båten kom (innan 4-takt var påtänkt) rekomenderades 70-hk. Med en fyrtaktere bakpå en 575a är 90hk minimum skulle jag säga. Själv har en 90 hk 2-takt på min 575a. Planingsproblem kan jag knappt stafva till.. (Hydrualstyrning är nog inte fel som sagt). /us Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser