Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Fredrik_A

tål minnkota endura c2 30 saltvatten

Rekommendera Poster

Skall införskaffa mej en elmotor men det framgår inte vilka som tål saltvatten de jag kollat på är endura c2 30 och maritim e power standard.

Kör mest sötvatten men händer att jag åker på västkusten också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Endura 36 i Östersjön. Tål och tål kan man diskutera? Skruvarna som håller fast den och annan metall runt riggfästet rostar. Får fetta in för att minska korrosionen, men kladdigt .

Själva motorklumpen håller tätt än så inga problem där.

Men Minn kota har satlvattensmotorer med. Men i Atlanten och Stilla havet betydligt saltare än i Östersjön så större problem där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det skruvar som rostar så kanske det går byta ut till rostfritt

misstänker att dessa saltvatten modeller går på betydliht mer än 1500-2000.

Biltema har en som skall tåla saltvatten men vill hellre ha en minnkota käns som det är mer kvalite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Endurav 36 har fått mycket stryk. Bl.a. har riggröret pajat. Men fick nytt på livstidsgarantin av Comstedt. Omöjligt att paja sa jänkarna. Men min är från ca 2005 och d vara rörets tjocklek ca 3mm . Det nya 5mm och det håller nog. Upphissningslåsskruven har gängorna i plasten pajat på och det har jag fått laga. I höstas lossnade helas ovandelen där reglaget sitter . Lagat med buntband nu .

Motorn har varit med mycket och själva motorn bra, men resten som rigg och reglage klena.

Vad ska du ha motorn till? Obs väldigt svag jämfört med förbränningsmotor. Ca 0,2 Hkr på propellern vid ca 500W in .12V och 40A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte ha den när jag fiskar min 30hk  2t surar lätt ner sig om man ligger på tomgång.

Sen tänkte jag ha den på jollen/gummibåten jag har med mig på semestern

men framföralt på styrpulpetarn jag har i en insjö hemma.  4,2 m vikt ca 300-400kg utan packning och folk.

Hur många knop kommer man upp i    2-3?

alternativt kanske man skall leta upp en 2-3 hk bensinare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en Johnson 30Hkr du har? Jag har en 20Hkr Johnson och en 30 Hkr Tohatsu.

Gamla tvåtaktare ska man inte köra längre än nödvändigt på tomgång och låga varv. De surar igen och är miljömässigt också olämpliga för det. Johnson 20an sämre är Tohatsun som är vändspolad och bättre förgasarteknik än Johnson. Drar du på är dom helt OK för då förbränns soppan bra och verkningsgraden ökar.

Jag drar bara igång mina och sen full rulle eller vad vågorna medger för max fart ut till fiskeplaterna. Där ställer jag mig i läge så jag kan driva medvind och därmed justera läget från stranden med elmotorn,. OBS det gäller för gäddfiske.

Då slipper man en massa onödiga starter med förbränningsmotorn som dels är jobbiga pga snörstart men även miljömässigt dåliga pga förbränningsmotorernas startprocedur med choke mm. . Elmotorns start med strömbrytare är ju ljudlös och bekväm. En tvåtaktare på tomgång låter illa och hackar och vibrerar

Elmotorn syns på båten en Seanymph 16M (på bild i min sjöbod)  väger tom ca 120 kg så lättdriven.

Trots det är maxfart med elmotorn 1,7 knop mätt med GPS: Och då mätt i absolut vindstilla.

Jag är väldigt nöjd med elmotorn att justera läget med samt köra över grunda bottnar med.

Men som nödmotor duger den inte för ingen räckvidd och effekt. Brukar ha med en 2 Hkr som reserv. (4hkr för den nyare tyngre båten)

Har även en nyare plastbåt som väger tom 290 Kg (Sandström basic) Den går bara att få upp i ca 1,5 knop med elmotorn och tyngre att få fart på pga vikten och även känsligare i vinden pga högre fribord.

Jollen/gummibåtens motorval  beror också på hur långt du ska köra med den om elmotor passar. Man måste kånka på ett tungt batteri med ca 21 kg och kapaciteten låg. Min 2 hkr går 1 timme på 1 liter bensin . Och den är betydligt starkare än elmotorn. Men 2 taktarenb har snörstart choke mm som är jobbigt om man ska stanna och starta ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...