Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
timson

koppla in generator?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på att dra ny el i mitt renoveringsobjekt jag håller på med, men har stött på lite problem.. Jag ska koppla in generatorn igen men vet inte hur en ska anslutas. Har sökt runt bland andra trådar här på mg men inte hittat något som hjälper. Hoppas någon kan komma med lite bra tips. laugh den sitter på en b18 så det borde inte vara något avancerat kan jag tycka.

mvh timson

post-10020850-1394237127,0331_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B ansluter du till batteriets pluspol. D ska anslutas till laddningslampan.

Det ser faktiskt ut som att B -stiftet och mittstiftet är byglade (lång där under oljan och sotet). Isf är mittstiftet DF som också kallas sense, dvs den känner av spänningen ut från generatorn.

uppe till vänster känner jag inte till, när du redan har en plus-anslutning. Det finns tillverkare som har sense på en anslutning. Varje generatortillverkare har en egen standard. Vad är det för fabrikat på generatorn?



Senast ändrad av Paliswe | 17 juni 2012 | 14:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! ska testa det här i veckan n är det slutar regna! smiley

Det är en Bosch generator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bosch:

B = batteri-plus, D- = jord, DF/DFM = sense (eg field), D = Laddlampan, W = varvräknaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anslutningarna på bilden är det som finns, jordas den inte genom fästet på motorn då?

Vad menas med DF/DFM = sense? kan jag anta att DF/DFM är samma sak som D ?

Och det verkar inte finnas någon anslutning som heter W?

nu känner jag mig som en riktig novis.. blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom två kraftiga flatstiftsanslutningarna är förmodligen paralellkopplade och således B båda två, detta är mycket vanligt på bilgeneratorer, det har sannolikt suttit ett kontaktstycke som innehållit dom tre flatstiftskontakterna men det är lätt att sätta separata kontakter nu i efterhand, B anslutningarna kräver alltså den kraftigare typen av flatsitftshylsa och 2x6mm2 är lämplig kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så 6m2 kabel från båda B anslutningarna? Då ska den ena till batteriet och den andra till startmotorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forumet har tyvärr länkningsproblem (gäller iaf Firefox, Google Chrome) för tillfället, beskriver sökväg plus skärmdumpar en bild istället. :(

Bildgooglade bosch automotive alternators och fick som nummer två upp sajten med bilden ovan (vände den även upp&ner för tydlighets skull). Används tydligen på Seat, beteckning A13E19(CA5861R) enligt sajten.)

Förbaskat likt, iaf det lilla som syns på ditt foto. I min bild ovan sitter bara en radioavstörnings-kondensator i uttaget, är förmodligen samma syfte på din generator. Tror alltså inte att det är ett sense-uttag. (Bara Ducellier använder för sense??)



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 juni 2012 | 16:49

post-10006646-1394237127,3398_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska båda till startmotorn? varför ha 2 anslutningar till samma sak? surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är för att en är för klent, man ville väl bort från den utstickande bulten på grund av krånglet med monteringen så man satte två kabelskor, bara att trycka dit kontaktstycket så är det klart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är fortfarande oklart för mig varför kablarna ska kopplas till startmotorn istället för batteriet? Det borde ju ge samma resultat oavsett? surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Det är det klassiska sättet det är kopplat original på volvos gamla fyror, det ger också ett elsystem där den enda kraftiga externa B anslutningen du behöver göra är till startmotorterminalen och det blir bara en enda kabel till batteriet vilket är enkelt och överskådligt, dessutom bryter en huvudbrytare bort generatoranslutningen automatiskt om du bryter B till startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...