timson 0 Postad 17 Juni , 2012 Hej! Jag håller på att dra ny el i mitt renoveringsobjekt jag håller på med, men har stött på lite problem.. Jag ska koppla in generatorn igen men vet inte hur en ska anslutas. Har sökt runt bland andra trådar här på mg men inte hittat något som hjälper. Hoppas någon kan komma med lite bra tips. den sitter på en b18 så det borde inte vara något avancerat kan jag tycka. mvh timson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 17 Juni , 2012 B ansluter du till batteriets pluspol. D ska anslutas till laddningslampan. Det ser faktiskt ut som att B -stiftet och mittstiftet är byglade (lång där under oljan och sotet). Isf är mittstiftet DF som också kallas sense, dvs den känner av spänningen ut från generatorn. uppe till vänster känner jag inte till, när du redan har en plus-anslutning. Det finns tillverkare som har sense på en anslutning. Varje generatortillverkare har en egen standard. Vad är det för fabrikat på generatorn? Senast ändrad av Paliswe | 17 juni 2012 | 14:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
timson 0 Postad 17 Juni , 2012 Tack för hjälpen! ska testa det här i veckan n är det slutar regna! Det är en Bosch generator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 17 Juni , 2012 Bosch: B = batteri-plus, D- = jord, DF/DFM = sense (eg field), D = Laddlampan, W = varvräknaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
timson 0 Postad 17 Juni , 2012 Anslutningarna på bilden är det som finns, jordas den inte genom fästet på motorn då? Vad menas med DF/DFM = sense? kan jag anta att DF/DFM är samma sak som D ? Och det verkar inte finnas någon anslutning som heter W? nu känner jag mig som en riktig novis.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 17 Juni , 2012 Dom två kraftiga flatstiftsanslutningarna är förmodligen paralellkopplade och således B båda två, detta är mycket vanligt på bilgeneratorer, det har sannolikt suttit ett kontaktstycke som innehållit dom tre flatstiftskontakterna men det är lätt att sätta separata kontakter nu i efterhand, B anslutningarna kräver alltså den kraftigare typen av flatsitftshylsa och 2x6mm2 är lämplig kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
timson 0 Postad 17 Juni , 2012 Så 6m2 kabel från båda B anslutningarna? Då ska den ena till batteriet och den andra till startmotorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Juni , 2012 Forumet har tyvärr länkningsproblem (gäller iaf Firefox, Google Chrome) för tillfället, beskriver sökväg plus skärmdumpar en bild istället. Bildgooglade bosch automotive alternators och fick som nummer två upp sajten med bilden ovan (vände den även upp&ner för tydlighets skull). Används tydligen på Seat, beteckning A13E19(CA5861R) enligt sajten.) Förbaskat likt, iaf det lilla som syns på ditt foto. I min bild ovan sitter bara en radioavstörnings-kondensator i uttaget, är förmodligen samma syfte på din generator. Tror alltså inte att det är ett sense-uttag. (Bara Ducellier använder för sense??) Senast ändrad av Thomas-1 | 17 juni 2012 | 16:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 17 Juni , 2012 Nej båda till startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
timson 0 Postad 18 Juni , 2012 ska båda till startmotorn? varför ha 2 anslutningar till samma sak? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 18 Juni , 2012 Det är för att en är för klent, man ville väl bort från den utstickande bulten på grund av krånglet med monteringen så man satte två kabelskor, bara att trycka dit kontaktstycket så är det klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
timson 0 Postad 19 Juni , 2012 Är fortfarande oklart för mig varför kablarna ska kopplas till startmotorn istället för batteriet? Det borde ju ge samma resultat oavsett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 19 Juni , 2012 Det är det klassiska sättet det är kopplat original på volvos gamla fyror, det ger också ett elsystem där den enda kraftiga externa B anslutningen du behöver göra är till startmotorterminalen och det blir bara en enda kabel till batteriet vilket är enkelt och överskådligt, dessutom bryter en huvudbrytare bort generatoranslutningen automatiskt om du bryter B till startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser