Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
lillode

Hjälp med båtmodell för vissa kriterier, tack!

Rekommendera Poster

Hej alla!

Är på jakt efter en bra första båt. Har letat runt och läst en del. Har kommit fram till att båten ska uppfylla följande kriterier.

motor med trim/tilt , lång rigg, inte äldre än 90-tal 

skydd mot sol o regn vid behov

minst 2 kojplatser , gärna kunna sova 3-4 ibland

minst 5 meter

minst 30 knop

ska klara wakeboard, vattenskidor med flera personer i båten

runt 30k pris

Min egen gissning är en äldre ht med bra kapell man kan fälla upp vid
dåligt väder ( kraftigt regn eller stark sol) alternativt verkar det finnas
ht-båtar där föraren sitter under tak/skydd.

En kabinbåt med kojplatser verkar vara på tok för dyr så det tror jag bara är att
glömma för tillfället.

Tacksam för alla tips!

Vänliga hälsningar,

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl leta på Blocket och se vad som finns som kanske går att pruta ned till 30.000 kr.

Jag tycker det verkar svårt att hitta en så billig båt som både går att sova i (vilket är lite tyngre båtar) och har en shysst motor stark nog för fart över 30 knop och att starta vattenskidor med flera personer ombord. Det är fler än du som önskar både och, vilket gör att båtar som klarar detta är dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att få den specen och inte äldre än 90 tal så räcker inte 30k långt tyvärr. Om budgeten ligger fast så kommer du nog att få kompromissa om antingen vissa funktioner eller ålder. Det som ploppar upp hos mig är båtar tyå flipper 575 och liknande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Inser att det är en svår kombination men jag jagar vidare. Jag kanske skrev otydligt men jag menade att motorn inte ska va äldre än 90-tal. Kanske blir en 5-meters hardtop, gärna med ett bra kapell med bikini-funktion. 

Mvh

Senast ändrad av lillode | 18 juni 2012 | 10:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En flipper 575 i hyffsat skick är idag värd omkring 50.000. UTAN motor. Den enklaste övernattningsbåten för 2 vuxna jag kan komma på är Ryds Camping. Men då är vi nere på 60-70 tal.

För trettio papp får man en styrpulpetare från typ -91 med en ännu äldre snurra på. Om jag vore i köpartagen skulle jag vänta något år till. Priserna lär vara påväg ner på äldre plastbåtar..

us_oberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...