Fafnesbane 0 Postad 16 Juni , 2012 Jag skall byta genomföringar på min segelbåt från -79, med plastskrov. Frågan är om man skall behandla själva ytan i det borrade hålet med något för att försegla ytan och därmed undvika delaminering, eller om man bara skall dra fast mässingsgenomföringen med sikaflex utan behandling? Många påstår att man skall behandla i borrhålet med Epoxy, medan andra, bl. ett båtvarv påstår att man inte behöver detta. Är det någon som har ett klokt inlägg i denna minidebatt? Kom också gärna med förslag på tillvägagångssättet i själva fastdragande av själva genomföringen och kulokopplingen. Skall man tex först dra fast genomföringen med sika, låta det härda och därefter dra fast kulokopplingen. Vad är klokast? Tacksam för feed-back på detta. Vänligen; Simon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Juni , 2012 Man kan väl säga att om man bara ser till att täta ordentligt med SIKA så behöver inte hålet behandlas eftersom inget vatten kommer åt hålkanterna. Dock skadar det ju inte att först behandla hålkanterna med epoxi. På så sätt får man ju dubbelt skydd mot fuktinträngning. I vilken ordning man sedan drar åt de olika delarna tror jag inte spelar så stor roll. SIKA är väldigt flexibelt så drar man dit själva genomföringen först och låter det härda så tål SIKA-fogen ganska rejäla rörelser när resten ska dras fast. Jag har läst om någon som lägger en rejäl SIKA-fog och drar fast genomföringen till 99%. När SIKAn härdat drog han till sista procenten och komprimerade därigenom fogen. Rätt eller fel? Jag vet inte...men det funkar säkert utmärkt. Personligen drar jag åt 100% direkt vilket också fungerat hittills. Mvh Fred Senast ändrad av Flintstone | 17 juni 2012 | 00:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Juni , 2012 Att behandla kanten med epoxy förhindrar inte delaminering. Jag gjorde så förr att jag drog bottengenomföringen mot skrovet meninte drogåt helt, lät sikan härda varefter jag drog åt helt. Idag drar jag åt helt direkt. Är säker på att det är bättre. Dels finns det på de bottengenomföringar jag monterat den senaste åren en urfräst skåra på insidan flänsen där det bildas en sikapackning. Sen brukar jag - rätt eller fel - fasa av hålet i 45 graders vinkel ett par mm så det blir plats för ytterligare en ring med sika. Avfasningen var lite ojämn på bifogad bild. Dessutom var skrovtjockleken bara 15 mm just på det stället. Min båt är ett riktigt fuskbygge. Botten är 15 mm men på ett ställe närmare vattenlinjen var det bara 8 mm. När jag skulle borra genom aktern för att sätta en genomföring för avgasröret till värmaren kom jag inte igenom med den budgethålsåg jag hade till hans. Som tur var gick centrumborret igenom. Det var 22 mm - troligtvis pga skarven av mellan skrovhalvorna. Att norrmännen som har så gott om olja skall va så snåla med plasten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser