Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Smugglarn

Gummi båt/jolle...

Rekommendera Poster

8-) Hallå alla glada! Jag har en Becker 27a o undrar om ni kan ge mig lite tips om lämplig gummi-båt el dyl. att ha på släp (om det nu är bästa alt.). Det är så att jag har hund med mig ut och om man ligger på svaj eller det av annan anledning inte finns möjlighet att gå in till land med båten, så måste ju hunden ändå rastas... hur gör ni? Tänkte mig en liten båt/jolle att ro in jycken till land med! Några andra förslag, eller förslag på typ av billig och funktionell båt, gummi eller hård... ju billigare desto bättre, men ingen skit naturligtvis!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Henrik

Jag anser att en gummibåt är den bästa jollen.Den är stadig både för dig och hunden när ni kliver i och ur.Den väger lite.Välj en model som har fast botten (trä durk) och uppblåsbar köl.Enklare modeller utan köl och med lattor i botten är ostabila att kliva i (skrämmer en del hundar) och är mycket sämre att släpa efter båten då den mjuka botten ger ett större släpmotstånd.Jag har en Zodiac cadett 2.85s med trä durk,den är jag mycket nöjd med,det finns en mindre cadett 2.60 m lång,tillräckligt stor om man inte som vi är 4 i familjen.Zodiac är dyr,jag har ingen erfarenhet av de billigare märkena. Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm tack för tipset... det där med hård durk har slagit mig, det verkar bra. Finns det beg. och är det värt att köpa nytt, har sett ganska små mod som börjar vid 10 lakan ca. o det verkar mycket tycker jag... ha de

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är också på jakt efter jolle till sommaren. Det finns ju billigare varianter av gummibåtar, både med och utan uppblåsbar köl/durk. Skanstull MArintillbehör säljer Otter-båtar, vilka jag tycker verkar helt okej för semesterbruk. Inte så farligt dyra. Kan fås i paket med motor. Kolla sajten: http://www.skanstullmarintillbehor.se Annars finns ju Suzukis reklambåtar Suzumar. Vet inte så mycket om dem, men de större modellerna har väl trädurk om jag inte minns fel. Kolla på: http://www.marin-fritid.se/suzumar.htm Lycka till! /Olof

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla in Suzumar. Kanonfina båtar till mycket bättre priser än tex Zodiak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalle

Hej! Pioneer 235 är ett bra alt om du har hund,ej att förväxla med Pioneer 8 som är trög att släpa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders

Jag köpte en Otter 270 med uppblåsbar köl. Den verkar välbyggd och Skanstulls Marina har bra service och snabb leverans (om än dyr sådan). Båt 7800 kr frakt 900 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm har kollat runt lite, tack för tipsen, har dock ej bestämt mig än......... vad gör ni med jollen när ni inte e vid båten? Släpper ur luften o tar in den? De kan kanske vara stöldbegärliga... Hha De!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst M

Hei Vet at smartclub i Norge selger billige båter denne uken! Linken er:http://www.smartclub.com/index.aspx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mmm... Får man gå in utan att betala inträde nu för tiden då? /Olof :-O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill också få hjälp att finna en gummibåt. Vilka krav ska jag ställa? Hur stor ska den vara osv... Vi tänker ägna den här säsongen åt att finna en segelbåt, men tänker redan nu skaffa en gummibåt vi kan ha för att komma ut till de allra närmaste små öarna för att bada. Vi har insett att vi inte vill ha lattedurk. Båten för heller inte vara för stor, eftersom jag tänker att barnen om något år ska kunna köra med den själva. Vi är 2 vuxna och 2 barn, 6 och 8 år. För att den inte ska vara för tung att släpa efter en segelbåt, hur lång/stor får den vara? Ska vi välja en med eller utan uppblåsbar köl?

Någon som har erfarenhet av SweMarins båtar? http://www.swemarin.se/batar/gummibatar/285prosport.htm 

Samma båt finns även med namnet Bush till ett bättre pris.(enligt hemsidan - och bilderna ser identiska ut) http://www.nicolet.se/boats/fastdurk/285.html

Hur ska jag göra med motor? Jag har en Johnson 4 hk i superskick, men med lång rigg. Funkar den till en gummibåt, eller bör jag sälja den och köpa en med kort rigg?

Vad finns mer som är viktigt att tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en ny gummibåt förra året är mycket nöjd varför köpa dyra Zodiac????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värt att kolla om man vill ha mer båt för pengarna är en ribbåt finns 2.70m för ca10.000 om man letar. Treviga både att ro och för motor, går ju dock inte att stuva på samma sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SWEMARIN är bara en återförsäljare! Som säjler Bush båtar!

De finns alltså inga Swemarinbåtar....hur konstigt de än låter!!!

Bush båtar tillverkas i Lettland, med samma specifika krav på kvalite och hållbarhet som kända märken

de skall vara kort rigg på utombordaren!!!

annars såå går de eej,,,,,,,,,,,,,,

post-13375-1394234550,7534_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Vi har en Walker Bay båt på släp som vi är otroligt nöjda med.
Började med enklaste utförandet som vi rodde med, köpte till segel kit, har nu en 3,5 hästars motor till den, och köpte förra året en upplåsbar rid som vi har monterat på. Det gör att den är otroligt flexibel, lätt (cirka 35 kg) tålig då vi drar upp den på klippor när vi angör land etc etc. Nu med Rid på kan vi åka hela familjen med motor på.
 Kolla in http://www.walkerbay.com/
Asperö Handels i Göteborg har vi köpt den igenom.
 När vi lämnar båten lyfter vi upp den på badbryggan och kedjar och låser fast den.

Lycka till o trevlig sommar!  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...