Northtorp 13 Postad 16 Juni , 2012 Med tanke på frånvaron av sommarvärme var jag ner på macken och skulle köpa fotogen till min Wallas 1800. Statoil Blå har alltid fungerat för mig så det var med stor besvikalse jag fann att den inte längre finns att köpa och har ersatts av något som heter C camping paraffin ifrån Swed handling chemicale. Min fråga är således, har någon nån erfarenhet av detta substitut? och vet någon om det fortfarande går att få tag i Statoil Blå? och isåfall var. OBS!!!!!! det är inte som i Roy och Roger där kunden MÅSTE ha OK bensin i dunken utan uteslutningsmetoden, Statoil Blå fungerar bäst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 16 Juni , 2012 Camping paraffin ha ersatt Statoil blå och funkar lika bra, bra att löpa och köpa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nimbus10 0 Postad 17 Juni , 2012 Enligt Värmedoktorn i Spånga så skall man köra på Statoils Campingparafin och inget annat. Byt ut det gamla som har varit i tanken sen förra året det kan du använda till fotogenlyktor utomhus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 17 Juni , 2012 Körde på Biltemas fotogen fungerade utmärkt i alla år /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 18 Juni , 2012 harald nyborg har åxo och till vettigt pris. glöm inte en skvätt (ca 5%) isopropanol bara , tycker det ger bra skillnad och lite mera bett i bränslet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 18 Juni , 2012 Wallas kan köras på Shell Citydiesel fast den sotar lite mera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 19 Juni , 2012 Sist jag pratade med Värmedoktorn så menade han att man skulle blanda i någon procent K-sprit i bränslet också. Det kan annars på sikt bli problem med fotogenpumpen. Detta gäller en Wallas 2400 (fotogenvärmare) och borde även gälla en 1800 (fast de har i och för sig olika pumpar). Jag kör numera på Statoil Campingparaffin med en skvätt K-sprit i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 478 Postad 19 Juni , 2012 Hur stor skvätt sprit ska det vara? En annan fördel med spriten är att den tar upp ev. fukt/kondens som bildas i fotogentanken, eller kanske är det det Värmedoktorn är ute efter. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 29 Postad 19 Juni , 2012 Ja det är nog precis det som är grejen med K-spriten. Fukten kan annars göra så att det blir galvanisk korrosion i pumpen då det är olika metaller (aluminium och rostfritt bl a) som är nära varandra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Juni , 2012 0,2% Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 478 Postad 19 Juni , 2012 Det bör funka med vilken etanol som helst, eller hur? T-sprit, spolarvätska, etc. Bara det är mest etanol. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser