Joflopp 0 Postad 16 Juni , 2012 Har en Mariner 30 med snörstart som kräver rejält gaspådrag vid start men som när den väl kommit igång går fint på högre varv och båten, en Vator 14R kommer snabbt upp i plan. Problemet kommer när man ska angöra bryggan och slår av på gasen. Vid tomgång med växel i är risken stor att motorn stannar. Har även problem med att motorn stannar när jag lägger i friläge för att sedan lägga i back och bromsa Efter att den stannat på detta sätt är motorn oftast svårstartad och kan kräva 20 ryck, stegrande blodtryck, otryckbara svordommar och löfte om att snarast omvandla motorn till bojsänke innan den startar. Kommer jag fram till bryggan utan att motorn dör så dör den istället tre sekunder efter att jag lagt i friläge. Även om det fanns tenenser till problemet redan förra säsongen så blev det värre efter vinterrn. Motorn har varit konserverad under vintern och till våren kördes konserveringsoljan ut med de gamla stiften innan nya sattes in. Kommer att plocka ner förgasaren för att rengöra den men tar gärna tips på vad jag mer ska kolla. Till midsommar är det skarpt läge med skytteltrafik av gäster och innan dess har jag egentligen bara en kväll till ytterligare felsökning om förgasarrengöring inte hjälper. Någon som haft samma problem? Senast ändrad av Joflopp | 18 juni 2012 | 15:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joflopp 0 Postad 20 Juni , 2012 I helgen plockade jag med förgasaren hem och körde den igår i ultraljudstvätten med varmt vatten och handdiskmedel. Första omgången om 10 minuter blev vattnet väldigt grumligt och skitigt. Bytte sedan vatten och sköljde ur förgasaren innan den åkte ner i tvätten igen i ytterligare 20 minuter. Efter tvätten tömdes förgasaren på vatten och jag blåste den torr med tryckluft i alla kanaler, skrymslen och vrår. Ikväll bär det av 25 mil bort till båten och förhoppningsvis har den här tvättsessionen gjort underverk med motorn. Har den inte gjort det så behöver jag ägna resten av kvällen/natten åt att felsöka för att under torsdagen kunna hämta våra midsommargäster. Ponera att förgasartvätten inte hjälper. Vad kan det då vara som gör att motorn går orent och dör på låga varv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joflopp 0 Postad 26 Juni , 2012 Problemet är löst. Rengöringen av förgasaren gjorde susen och nu orkar motorn hålla igång även på låga varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser