Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
nattsudd

Hamnar med boj/bom i Sthlms skärgård?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en fundering om att hänga i  Stockholms skärgård i båten själv med min fyraåriga dotter. Tanken är inte att segla runt utan att hitta någon säker hamn, lite barnvänligt, och parkera där för en vecka eller så. 

Frågan är om det finns några hamnar (gärna i Mellersta skärgården) där man kan ligga vid boj alternativt bom. Är inte så sugen att ligga för ankare, vakna på natten vid vindvridning och behöva fixa och dona med en sovande liten i förpiken (som när som helst kan vakna och komma ut utan flytväst). Den enda hamn jag kan komma på är Bullandö, men då kan vi ju lika gärna stanna i hemmahamnen. Skulle gärna ha typ Finnhamn eller Grindaställen med boj. Finns det? Eller ska vi åka till Astrid Lindgrens värld istället? :)

Martin 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kan du ligga vid brygga. Men ankare men det är en trygg hamn.

Bra restaurang på ön.

Edit.

Man ser dåligt på bilden vart det är :-(

Finnhamn efter Husaröleden. Fint som snus.

Kanske är så att bryggan (den långa)ligger ännu lite längre in. Men du lär inte missa den :-)

Senast ändrad av sunerotting | 16 juni 2012 | 08:05

Senast ändrad av sunerotting | 16 juni 2012 | 08:24

post-6044-1394237126,0829_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag nominerar gästhamnen Gruvbryggan på Utö, särskilt på södra sidan om bron mellan Utön och den lilla ön som ligger utanför. Där är det lite lugnare. 

I och för sig är det inte bojar eller bommar men det är blålera under sanden. Jag har aldrig varit med om att det draggat där, däremot att jag fått bända loss ankaret.

På Utö finns sandstränder, cykel/cykelkärrsuthyrning, lekplats och barnvänlig pizzeria (Dannekrogen). Mina ungar gillar Utö (de har varit 2-6 år när vi varit där).

Kyrkviken på Ornö. Längst in på bryggan är det bommar.  Krog och butik inom promenadavstånd.

Kryssarklubbens uthamn Norrviken på Storön vid Runmarö. Bojar, brygga, sopmaja, grillplats. Sannolikt lekkamrater.

Kryssarklubbens Malma Kvarn på Fågelbrolandet.

Sannolikt kan du hitta fler klubbhamnar där gäster är välkomna.

./stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sandhamn? Fast du ligger på lökholmen. Mycket att kolla in... Även för dig. Och efter en lång promenad till sandstranden på Trouville - och tillbaka - så sover 4 åringar fint?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag tycker du ska välja båten framför Astrid Lindgrens värld.

Kolla Louce Zetterströms blogg http://skargardsluff.blogspot.se/ för lite tips i land.
Hon har  rest runt mycket i Stockholms skärgård.

Hälsn.
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips! Ligger nästan alltid i naturhamn så har därför så dålig koll. Ska titta närmare på era förslag och hoppas på en fin vecka i skärgården! smiley

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missa inte Brunsviken på Ornö. Skärgårdens mysigaste gästhamn. Kiosk med självbetjäning, grillplats med redskap, ordning på allt.

Antingen långskeppsplatser eller mot brygga med boj i aktern.

Cyklar finns att hyra om man vill se sig om på ön.

De har visst en hemsida numera: http://www.ornobatvarv.se/

Trivia:

Jag såg just att min båt är med på bilden på startsidan. Segelbåten precis ovanför den svenska flaggan. smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...