Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
rool

Luktar bränd olja och oljenivå minskar

Rekommendera Poster

Efter att ha haft båten på verksatad i höstas med nya packningar, planade toppar etc, var vi nu ute med båten första gången. När jag skulle plana upp båten gick den dåligt, började ryka ur motorrummet och luktade bräns olja. Kollade stickan och oljenivån var mycket hög trots att jag fyllt på och kontrollerat tidigare. Det var inget vatten i oljan, men frågan är vad det kan vara?

Det är en Bayliner 2655, V8.

Tacksam för råd och hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt rubriken minskar oljenivån men i texten var nivån mycket hög, vilket är det rätta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OJ, sorry, det skall vara mycket låg. Endast i botten på stickan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gissar på att felet är att oljan rinner ut... Skriv gärna exakt vad som har bytts/renoverads så blir det enklare att klura ut problemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båda topparna är planade och trycktestade efter att topplockspackningarna gått förra året.

Efter att ha kört ca 10-12 distans började motorn gå dåligt igår, gick inte att plana, det började ryka vit rök ur motorluckan. När jag kollade oljenivån var den som sagt mycket låg, och det luktade och rök mycket. Ser inte att det läckt ut olja i båten, så frågan är vart den tagit vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den åker nog med vevhusventilationen. Starta och kolla om det flödar in olja med vevhusventilationen ved förgasaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slut i cylindrar, kolvar, kolvringar, oljeskrapring. Skulle reklamera till verkstad omgående.

Du har reparerat en del men resten kanske är slut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...