Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
900rr

Ny båt för mej och har lite funderingar.

Rekommendera Poster

Vi har köpt en Wellcraft 222 xl elite med 5,7l v8 ..

Och har idag varit ute på första turen så nu har det kommit upp ett par funderingar.

(våran första båt med inombordare och den storleken på båt)

1. När jag frigasar motor så varvar den riktigt fint men när jag kör så får jag knappt

upp varvet till 3500rpm vilket ger ca31 knop . Ska det vara så ?

2. När jag åker och försöker tilta drevet så börjar båten  liksom rycka lite fint för

att sen lägga av . Ska det va så ? eller vad kan det vara för fel ?

3. 31 knop är det max ? 3500rpm är det max ??

kan det vara justerings grejor eller är nåt trasigt ? eller ska de va så ?

Tack för ev svar .. (kass på formuleringar) / Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska det va så?!?! :0) V8:or är ju överlag ganska lågvarviga men 3500rpm låter lågt, knappt tomgångsvarv ju...;0) Kan ju sitta fel propeller på givetvis men 31 knop är nog ganska nära sanningen för din båt. Nån annan här som är mer kunnig på v8 kan säkert hjälpa dej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag skulle vilja påstå att du ligger för lågt i varv. Runt 4500 rpm bör du ha på den maskinen. 31 knop är i minsta laget skulle nog vilja påstå att den gjorde runt 37-38 ny. Hur är det med botten på båten? Känns båten onormalt tung upp i plan? Du kanske har en massa vetten mellan skroven om ingen tagit ur dyvikan på länge? Svårt att ge vettiga tips utan att se objektet i sjön. Hälsningar Kareem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svaret på fråga 1 och 3 är sannolikt som flera skriver fel propeller, du bör komma upp i 4500 rpm.

Kolla vad du har för propellerstorlek, är instansat i den.

Fråga 2 vad menar du med rycka lite fint och sen lägga av är det tilten som lägger av eller motorn? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

den suckar till nårga gånger sen lägger motorn av.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

klart ja provkörde båten .. men är inte så insatt i den

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det insprutning eller förgasare ? Om förgasare kan du ha fått skit i soppan som täppt till högfartsmunstyckena. Har båten extra soppafilter? Och har du kollat med förra ägaren vad som byttes o servades sedan förra säsongen. Enklast är nog om du tar med båten dit du köpte den o reder ut lite saker om det inte är för långt bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla så att spjällen öppnar fullt vid full gas på reglaget.Tändningen ca 28-30 gr före vid3000 varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg idag att kablarna till givaren vid växellänkaget var klippta . det lär väl nästan betyda att den är paj va ? 

ska tändning stå 28-30grader vid 3000 varv allså ?

jag har också mekat bort och tittat vad jag har för propeller och det stod 48 13700a4019p

har ja en 19 propeller ska ja gå ner till 17 för att orka varva det sista ?

nu går det 30 knop vid 3500 där orkar den inte varva mera .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla att chokespjället öppnar som det ska. Annars kommer man aldrig över 3500 rpm på en amerikansk V8.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag kan ju frigasa mycket mer än 3500 . kanske typ 4500 - 5000 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frigasa är en annan sak, där går motorn helt utan belastning.

Jag hade en sur gammal 5-liters Volvo Penta; F5.0 hette den. Den startade och gick normalt upp till kanske 25 knop, dvs ca 3500 rpm. Försökta man gasa mer började motorn bluddra och gå dåligt. Det var just chokespjället som ärgat fast. Lossade den slipade till kanterna och oljade upp den, sen gjorde båten 38 knop. Fina grejor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo en sak till är att jag måste smyga upp gasen lite försiktigt . vad kan det beror på ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Jag har själv en likadan båt fast med en 7,4 liters motor. Jag maxade den på midsommardagen och den gjorde 49,3 knop både enligt plottern och medhavd GPS, så 31 knop är alldeles för dåligt.

Jag kan tillägga att min ligger vid toppvarv på drygt 4500 varv.

Kolla propellern och beväxningen på skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...