Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
LindaW

Första seglingen Orust - Malmö

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har precis köpt vår första båt och hon ska om ett par veckor transporteras ner från Orust till Malmö där hon ska få spendera några år.

Då jag är nybörjarseglare och detta är den längsta jag varut ute och seglat undrar jag om någon har en bra rutt för oss att utgå ifrån. Vi hade tänkt oss något liknande

1. Orust - Gbg
2. Gbg - Varberg/Falkenberg
3. Varberg/Falkenberg - Båstad/Helsingborg
4. Båstad/Helsingborg - Malmö

Båten ska väl lyckas med 5 knop, och skulle det inte bli någon vind har vi en fin inombordare som kan ta oss framåt (runt 5 kn). Då jag är nybörjare räknar jag inte med att vi kommer upp så pass mycket i hastighet, men man kan ju hoppas.

Har sett några rutter där man åkt mot Anholt istället, kan detta vara att föredra? Finns det någon som har en färdig rutt till Seaclear är jag intresserad :)

Allmänna tips och trix är också tacksamma, men jag ska försöka gräva ner mig lite i trådar här på forumet också.

Hälsningar
Linda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det bara lungt så kommer det att ordna sig.
Ta så långa etapper ni orkar, en annan dag kan det vara skitväder och man tar sig inte lika långt den dagen. Det fina med en båt är ju att du har allt med dig, vilket ju betyder att du bara behöver lyssna på sjörapporten och hitta en säker natthamn som kan vara bakom en liten ö, i en naturhamn eller i en gästhamn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde åt andra hållet förra helgen.

Med bara ett stopp I Havredal - norr om Tylesand/Halmstad.

Det var två långa ettapper, Limhamn/Malmö - Havredal ca 75nm, Havredal - Långedrag/Göteborg 65nm

Vi funderad också på Anholt - det hade varit ca 10nm längre.
Tänk på att söder om Havredal så är det inget ställe att stanna på förän du kommer till Torkov.

/ Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver inte vad du har för båt. Det har en viss betydelse.

Du skriver heller inte hur stor besättningen är och vilken segelvana de har.

Du skriver inte var på Orust du skall segla från. Orust är Sveriges tredje största ö.

Från Mollösund (sydvästra Orust) är det ca 170 distansminuter till Malmö.

1. Orust - Gbg ca 35 distansminuter om du går in till Lilla bommen. Jag hade valt nån hamn i Göteborgs norra eller södra skärgård. Öckerö eller Donsö
2. Gbg - Varberg/Falkenberg  Falkenberg går helt bort ligger alldeles för långt in. Varberg kanske inte helt fel, men jag brukar välja Glommen
3. Varberg/Falkenberg - Båstad/Helsingborg Båstad ligger ännu mera fel än Falkenberg. Skall man välja en av dessa är det naturligtvis Hälsingborg som gäller eller Råå. 
4. Båstad/Helsingborg - Malmö

Jag har seglat i snart 50 år ensamseglar för det mesta. Dagsetapperna brukar ligga mellan 20 och 50 distansminuter. Det är mycket som kan hända på vägen, speciellt med en båt som är ny för dig om du dessutom är nybörjare. Ta inte för kort tid på dig. Jag skulle inte räknat längre dagsetapper än 25 distansminuter. Lanske inte ens det. Är man många man kan man ju segla dygnet runt. Då går det ju att segla sträckan på två dygn

La in en mycket schematisk rutt i Seaclear. Listar några alternativa hamnar nedan och ungefärligt avstånd från Mollösund. Kan slå lite hit och dit en del. Har inte mätt med 100% nogranhet, men det duger för grovplanering

Mollösund      0

Skärhamn      6 nm    Bra hamn

Åstol            12 nm    Mycket trevlig hamn - absolut besöksvärd - eller det är nästan synd att inte gå in dit. Vi brukar lägga till bara för att äta eller fika. Att gå en runda runt ön hinner man med på en lunchrast.

Rörö            22 nm    Trevlig hamn i Göteborgs norra skärgård

Öckerö        25 nm     Bra hamn  i Göteborgs norra skärgård

Donsö         37 nm     Bra hamn  i Göteborgs södra skärgård

Bua             60 nm     Bra hamn vid Ringhals kärnkraftverk

Varberg       70 nm     Bra hamn

Glommen     80 nm     ok hamn ligger mycket bra till seglingsmässigt på sträckan. Jag går alltid dit.

Torekov     111 nm     Nästa vettiga hamn efter Laholmsbukten. Ön i väster - Hallande väderö - är min absoluta favoritö i Sverige. Har en enkel hamn och farledsbeskrivning (men gammal) som jag kan maila över om ni slickar mig en riktig mailadress på thallatha@hotmail.com. En helt underbar ö.

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/segling-sorover-del-1.html

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/segling-sorover-del-2.html

Hälsingborg 140 nm   Alternativ hamn Råå 4 nm söder om

Malmö          170  nm Det enda ställe av ovanstående jag inte varit med båt.

Så finns det ju ett antal alternativa hamnar på vägen.

Lycka till

Välkommen till MG förresten wink

Senast ändrad av toaen | 15 juni 2012 | 13:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren!

Tänkte inte på att lägga in båten då jag precis la in den på mn profil. Men det är en Maxi 77 från 75 med inombordare på 12 hk.

Vi kommer att utgå från Svanvik, precis norr om Tjörn och första dagen är vi en besttning på 4-5 personer (2 rutinerade och 2-3 nybörjare). De rutinerade kommer att hoppa av i Göteborg troligen då de bor där. På vägen ner är det möjligt att vi plockar med oss vänner från natthamnarna som kan tänka sig att segla ner med oss, men vi räknar med nybörjarbesättning efter Göteborg. 

Vi är väl medvetna om att absolut inte ge oss ut i något annat än optimalt väder och vindar på <8 till en början iaf. Då båda nybörjare har semester och är väldigt flexibla får det ta den tiden det tar och vi tar detta som ett äventyr på obestämd tid.

Vi ska ta oss ner till Klagshamn och har ännu bara rört oss på vatten runt Malmö (därav extra hjälp genom ö-världen runt Gbg).

Ska testa lägga in rutten du beskrev och sedan blir det att finlira denna när vi närmar oss.

Sen är det all planering med vad man ska ha med sig när man är ute såhär en längre tid i matväg etc och vad som finns på vägen, men det löser ju sig alltid har jag en uppfattning om.

Tack för tipsen hittils cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte inte att titta  efter båtypen i din sjöbod. blush

Med den besättningen så seglar ni säker till Göteborg på en dag. Fast ni går väl in till Långedrag.

Kollade lite på vilken väg som är kortast, att gå på insidan Tjörn eller på utsidan. Mätte ganska exakt den väg jag skulle gått och det var 22,3 distansminuter på insidan och 22.9 på utsidan mätt från bryggorna i Svanvik till Remmaren SE Sälö (syd Marstrand). Lite sämre väder så kan det ju va bra att gå på insidan, annars är det hugget som stucket. Krångligare väg på utsidan - men väldigt mycket vackrare och intresantare.

Med den längden jag mätt missar ni Åstol på bägge rutterna - synd - fast det går ju att ta en liten omväg för ett fikastopp. wink

Om ni inte har brått skall ni absolut ta ett par dar på Hallands Väderö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag seglat väldigt mycket i norra Öresund i mina dagar känner jag väl till vattnen där. Båstad är, som skrivs ovan, väldigt ur kurs. Men om man vill hitta en bra hamn i norra Öresund rekommenderar jag VIken, söder om Höganäs. En mycket trevlig hamn som går bra att gå in i med en Maxi 77. Man dubblerar Svinbådan och sätter sedan kurs på hamnpiren.

När det sedan gäller att gå ner till Malmö kan strömmarna vara starka i Sundet, 4-5 knop är inget ovanligt och den är för det mesta norrgående. Att kämpa sig förbi Helsingborg-Helsingör kan vara påfrestande med en mindre båt. Om vinden dessutom är sydlig med kryss rekommenderar jag att du smyger längs danska kusten och tar sats precis vid Kronborg för att smita förbi, med segel och motor igång. Färjetrefiken är dessutom intensiv så man måste ha fart på lådan. Det finns trafikleder för yrekstrafiken som man bör hålla sig utanför, trafiken i nord-sydlig riktning är också intensiv.

http://www.vikenshamn.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälpte förra året en vän med transporten av just en Maxi 77 från Limhamn till Göteborg. Vi seglade nonstop från lördag morgon till söndag, tog precis 27 timmar. Två man i båten med omväxlande vindar från stiltje till 15 m/sek mot slutet, men dock med vinden i ryggen vilket var en förutsättning. Önskar er en trevlig resa trots att det oftast går lättare uppåt än det omvända. Mycket väst-sydväst-sydliga vindar ställer till det med mycket kryss neråt. Dessutom är som sagts tidigare motströmmen ibland ganska besvärlig. Nu hade ni ju en inombordare vilket underlättar.

Toaen verkar ha bra koll på natthamnarna så följ hans goda råd. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att jag har bra koll på nathamnar är väl inte så konstigt.

Några år i min ungdom jobbade jag som installtionselektriker. Dessutom är jag ju duktig på att prata som du kanske har märkt. Detta gör att mina barn har fått den uppfattningen att jag kan allt. De har bägge egna hus och det är alltid något de vill ha hjälp med.

Vid ett tillfälle hade yngsta dottern satt in nytt kök - ja inte hon, utan en kompis till maken Johan. Jag fick naturligtvis fixa det elektriska (plus en hel del annat) Stod uppflugen på en stol och förökte koppla en dosa i ett hörnskåp där  jag bara kom åt med en hand, när dottern ringde hem från jobbet.

Vad gör pappa då?

Han gör det han är bäst på svarade Johan

Jasså - ligger han och vilar replikerade dottern om sin ständigt trötte far.

Så natthamnar - det har jag kläm på. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prata? det är väl ungefär det samma vi kallar tjöta här nere i götet ;-) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är upplyftande att läsa era förslag när vi precis sitter första kvällen i nyförvärvet efter att vi lyckats sälja snedsteget som vi numera kallar vår förra båt, en Bavaria Sport 34.. (Nej - Motorbåt var inte vår grejj riktigt)

Sedan eftermiddagen idag besitter vi en nätt fransyska - Jeanneau S.O 45.2 från 2000.. Vi ska försöka sträcka upp mot Läsö om vädret tillåter på onsdag kväll/natt/Torsdag morgon..

Vi har legat i Bua, Varberg, Falkenberg, Torekov, Kullen, Gilleleje mfl och vi har nog inget negativt att säga om någon av dessa hamnar. Alla har sin charm. Var inte rädd för att prova..

Anholt och Läsö har enorm charm och om dessa mål känns som once in a lifetime ska ni DEFINITIVT försöka stanna där..

Kör hårt och lycka till..

(kanske inte detta inlägg gav så mycket, men lite glädje speglar av sig och många här behöver lite positiv läsning då och då!)

- Pånyttfödd båtägare efter en veckas icke-ägande

(Toaen - ska försöka återta vår mailtråd om tid gives - det har varit kaos sen ditt senaste svar).

Senast ändrad av pelle75 | 15 juni 2012 | 21:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen!

Kolal på MarinWiki www.marinwiki.se för att se om du kan hitta något bra där. Lägg gärna in dina egna tips också, både nu före resan och under resan.

MarinWiki är kostnadsfri och drivs ideellt. Lämna gärna tips  och önskemål i tråden www.maringuiden.se/forum/;thread=429181

Ha det så trevligt!
Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att se allt pepp och information! Vi är jätteladdade inför denna resa och hppas att vi har vädret med oss när det väl är dags. laugh

Ska pricka in alla tips på kartan så får vi se vad vi hinner med och inte. Annars får vi väl ta en resa norröver och hitta med alla godbitar!

/Linda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare! grattis både Pelle75 och LindaW till era nyförvär! 

Jag blir lite nyfiken på vad ni har för navigationsutrustning ombord samt erfarenhet och kunskaper om dessa. Har jag fattat det hela rätt om ni kör seaclear på pc med gps-puck (egen tolkning)? har ni papperssjökort? Vad har ni för möjlighet att ta emot väder (mobiltelefon, radio, grib etc.)?

Varför jag frågar är nämligen därför att vädret är vanligtvis orsaken till det ruttval man brukar välja. Som vädret har varit hittils (dvs. varierande) så kan man behöva göra bedömningar utefter rådande situation. 

Mitt tipps är därför att kolla och för bok över alla tänkbara natthamnar och studera insegling, avstånd i omväg etc. till dessa samt rita in dessa avstickande rutter i seaclear. Har man förberett sig noga så blir man inte orolig eller rädd för att göra ändringar under ruttens gång. Dessa görs ju offta på stende fot ungeför som att man måste ta in ett rev. typ: jäklar! detta sa dom inte i prognosen, vi bör ta in ett rev och gå in till xxxxx i stället!

30 distans är lite i underkant av vad man klarar av och efter 50nm så börjar det bli tröttsamt. Det är min uppfattning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Vi försöker förbereda oss så mycket som möjligt genom att fråga andra och läsa oss till vad som är bra att ha med. Följande finns just nu för navigation:

- Elektronisk:  GPS puck USB, Dator, laddare till 12v, radio, ipad (eniro), mobiltelefoner, mobilt bredband, seaclear (samma kartor som nedan)
- Manuell : Sjökort på hela stäckan (931, 921-925, 92). boken svenska gästhamnar, linjaler, passare, transportör
- Väder tänker jag mig dmi.dk (Är kitare och de har de mest tillförlitliga rapporterna nere i skåne iaf), YR.no

Sedan kommer vi nog att fråga oss runt lite i hamnarna om andra har tips och tricks och kanske även själva ska ge sig ut söderöver nästa dag. Jag hoppas även införskaffa mig en handburen VHF innan det bär av.

Några tankar, eller något vi missat?

Senast ändrad av LindaW | 17 juni 2012 | 19:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte att rapportera hur det går! Lycka till, det kommer säkert gå strålande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju jättebra att vara väl förberedd och ha mycket utrustning, men första gången jag seglade från VIken till Anholt -> Nidingen och sedan vidare inomksärs till Marstandsregattan hade vi en liten Silvakompass i skotbänken och papperssjökort. Med lite känsla för väder och vind går det med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Linda om ni vill stanna i göteborgstrakten utan att gå in till sta´ n så välj någon av öckeröaren. Vinga  Hyppeln har t.ex en utmärkt frisör.  Därifrån kan din besättning ta färja in till Hissingen.

Vinga är också värt ett stopp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...