Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
oakie

Bränslemätare och ekolod

Rekommendera Poster

Två frågor som jag hoppas få hjälp med.

Min bränslemätare på min Sea Ray 220 OV -89 fladdrar väldigt mycket under gång. Nålen slår fram och tillbaka så det är mycket svårt att läsa av. Vid stillastående (typ när jag kommer till båten på morgonen) så brukar mätaren fungera.
Är det fel på instrumentet eller givaren? Var börjar man felsöka?

Jag har köpt ny givare till mitt ekolod. Det skall monteras på akterspegeln. Behöver båten tas upp på land för montering eller kan man skruva dit den i vattnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att bensinen skvalpar runt i tanken? Hur är det vid full tank.

Självklart måste du ta upp båten, hur ska du annars täta hålen med sika?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är inte att bensinen skvalpar då mätaren fortsätter att flyga fram och tillbaka även vid stillastående.

Tänkte att det var så men ville bara höra om någon hade något supertips...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade börjat felsökningen vid tankgivaren om inte den sitter helt hopplöst till. Låter som glappkontakt någonstans, i ledningar, instrumentet eller i givaren. Givaren är bara en enkel resistor (ett motstånd) som ärndrar sig beroende på bränslenivå.

När instrumentet börjat fladdra, koppla loss instrumentkabeln på givaren (en går till instrumentet och en till jord) och mät resistansen över givaren (ligger någonstans mellan 0 och 250 Ohm), den ska inte röra på sig om givaren är ok. Och nu när givaren är bortkopplad så ska instrumentet stå still - i topp eller bott beroende på typ, men inte röra sig. Jordar du givarledningen så ska mätaren flytta sig till det andra läget (tror det är ofarligt att koppla direkt till jord på alla typer av givare - jag hade gjort det utan att fundera. Ännu bättre är förstås att prova med en variabel resistor och se att instrumentet är stabilt och följer det inställda värdet.)

Du kan också mäta spännigen i kabeln från instrumentet när den inte är ansluten. Den ska vara konstant (12V) utan last och inte variera. Kolla också att jorden till givaren är ok. Sätt tillbaka givarkabeln och mät spänningen mellan den andra kontakten och en bra jordpunkt i båten. En jordskena någonstans. Den ska vara nära noll, förstås.

Om fortfarande problem, backa tillbaka till instrumentet och mät att det har bra spänningsmatning, och om givarledningen kopplas bort, att spänningen ut från denna inte varierar. Nu borde du ha en bra uppfattning om var problemet ligger.

--

Det finns andra varianter av felsökning också. Om bränsletanken och vattentanken ligger nära varandra så kan du ju pröva att koppla instrumenten till fel tank och se var problemet ligger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bella440R, har ett ekolod med temperatur och fart som jag gärna vill kunna använda, annars hade det varit ett bra alternativ.

Tomas99, tack för utförlig beskrivning! Nu återstår bara problemet att komma åt givaren. Vet faktiskt ine hur det skall gå till utan att riva upp (det nylagda) golvet.

Senast ändrad av oakie | 16 juni 2012 | 20:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är knöligt att nå givaren, kanske är det då enklare att börja i instrumentänden?

Mät spänningen över instrumentet och se att den inte glappar utan är konstant. Ta bort kabeln till givaren och mät på dess anslutning i instrumentet för att se att spänningen är stabil. Och att instrumentet beter sig som jag beskrev tidigare när givarkabeln är bortkopplad och inget är anslutet, alltså inte hoppar utan ställer sig i något av ändlägena.  Och då anslutningen jordas ställer sig i det andra läget (och är stabil).

Och slutligen, om allt hittills verkar ok, att spänningen på givarkablen också hoppar i takt med nålen när givaren är ansluten igen. Om den är konstant och visaren ändå hoppar är det nog fel i instrumentet, men hoppar spänningen nu så måste du nog tyvärr (?) hitta givaren och göra som jag tidigare föreslog och leta fel i den änden.

Om allt verkar var ok och om du verkligen behöver bryta upp golvet för att nå givaren hade jag nog skaffat ett variabelt motstånd på 200 ohm (eller däromkring) och kollat att instrumentet fungerar även med det. Just in case...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...