Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
AndreasAn

Rimligt bud på ett nergånget skepp

Rekommendera Poster

Har hittat ett gammalt skepp, närmare bestämt en Wasa 55, som har stått på land oövertäkt de senaste 15-20 åren, som jag har en galen idé om att köpa för att sedan spendera all min framtida fritid på att renovera.

Vet tyvärr inte så värst mycket om båten mer än att den har stått och förfallit på en industritomt i det lilla samhälle där jag växte upp.

Svår fråga så klart eftersom båten är obesiktigad, men jag skulle behöva hjälp med att klura ut vad jag skall erbjuda ägaren av båten för typ av pengar. Om han nu vill sälja den, men han verkar ju inte vara så värst intresserad av den eftersom den fått stå och förfalla...

Så här resonerar jag kring de största kostnaderna: båten kommer med största sannolikhet behöva motor, rigg (tror inte det finns nån) och segel. Räknar men detta i nypris så så hamnar vi på över 200 tusen (?).. Sen tillkommer så klart ALLT annat som kommer behövas i utrustningsväg för att inte tala om materialkostnader för själva renoveringen.

Jag inser så klart att det hela är ekonomiskt oförsvarbart jämfört med att köpa en båt av samma modell i gott skick med tanke på att det finns en ute på Blocket för 290 tusen men jag fascineras ändå av tanken på själva projektet smiley.. det rimligaste vore ju att jag fick pengar för att ta hand om båten eller åtminstone fick den gratis men det kanske blir svårargumenterat.. vad är ett rimligt bud?

post-10010446-1394237125,5784_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den stått i 15-20år så tycker jag att du skall erbjuda ägaren att forsla bort båten gratis. Förövrigt tror jag att du kommer över en totalkostnad på 290-tusen när du är klar efter ett par tusen timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är lite i dom banorna jag tänker med, den kan ju knappast vara värd nånting med tanke på de kostnader som är förknippade med att få den i brukligt skick.

Vad gäller tid och pengar för ett sånt projekt så är det ju så klart något man får fundera kring både en och två gånger innan man ger sig in på men min gamla dröm om att få jobba med båtbyggeri skulle iaf gå i uppfyllese.. smiley

Är någon som har erfarnheter av ett liknande projekt? Är jag helt galen som ens funderar på det här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja du är helt galen. wink

Har bara erfarenhet av betydligt mindre projekt. För vissa är båtar och båtjobbande inget intresse - det ären sjukdom. blush

Dessutom känns det bra att det finns fler fommar än jag. Som tur är är vi ganska många.indecision

Jag har för mig att Långedrags Marin i nån skrift sagt att kostnaden för skrovet är 20% av färdig båt.

Bjud honom 75 000 kr ungefär. Fast du kanske skulle ta ett snack med ägaren först och pejla läget.

Var och tittade på en båt på Marstrand. Ägaren hade inte tid att komma dit när jag hade tid, men det var öppet, så det var bara att gå ombord och kolla. Funderade ett par dar och kom fram till att jag kunde tänka mig ge just 75 000 kr. Var i Björlanda Kile och tittade på ett par andra båtar. På nocken av en brygga låg en exakt sån båt, som jag tittat på på Marstrand ett par dagar tidigare.

Ringde upp ägaren till Marstrandsbåten. Hans fru svarade. De hade sålt båten dan efter att jag varit där. Köparen hade pengar i näven och det var snabb affär eller inte som gällde.

Frågade vad de fått för båten.

Hon svarade;80 000 kr. - nu kommer min man, du kan få tala med honom

Presenterade mig och gav honom ett bud på båten - 125 000 kr - innan han hann säga nåt. Hörde hur han besviken han blev. När han hämtat sig något förklarade jag hur det låg till och han blev nöjd att han sålt till den andre.

Jag har i all min snällhet en elak ådra. devil

Senast ändrad av toaen | 15 juni 2012 | 09:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha det var ett synnerligen elakt gjort wink

Och 75 000 antar jag att du då baserar på att båten skulle vara värd 20% av sitt färdiga värde eftersom det bara är skrovet som går att återanvända?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får nog ta reda på lite mer om båten, framför allt kan det ju finnas en anledning till att den blivit stående på land. Det kan t ex ha brunnit i den? 

//u

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så klart helt sant! Innan det skulle bli intressant att överväga så måste jag ju få en uppfattning om det ens går att renovera den..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att kontakta ägaren och gå in i båten och titta. Oövertäckt i 20 år kan mycket väl innbära fullständigt förruttnelse inombords. Är det så tycker jag personligen att du skall få ta den gratis. Ser den fräsch (yeah, right) ut invändigt så bjud 50-70K eller så.

Annars kan du nog räkna med 120K på riggen, 100K på motor, 50K på segel, 20K på tampar, 10K på sprayhood... Som du ser så rasslar det på ganska snabbt. Som belöning får du dock en båt där allt är nytt och du kan dessutom båtens alla egenheter och skrymslen efter de tre år du kommer att spendera för att få ihop allt.

Ja, du är galen - men jo, det är charmigt. Har du ingen familj som kan ta skada av din mentala och fysiska frånvaro är det bara att slå till. Pengar är till för att användas.

Senast ändrad av Spancox | 15 juni 2012 | 11:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...