Gå till innehåll
torsdag 24 april 2025
Catmandu

Vilken segeljolle?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill skaffa en segeljolle som jag och 7-åringen kan segla. Vill lära henne segla och samtidigt segla en del själv. Jag vill ha en rolig och snabb båt som klarar mig på 70 kg och dottern. Jag har tittat på E-jolle, Laser, Zoom 8, OK-jolle. Finns det fler liknande? Passar de våra behov av en båt som både ska användas för att lära dottern att segla och för mig att segla själv? Vilken tycker ni skulle vara bäst? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det blir svårt att hitta en jolle som både du och tösen klarar. Om hon inte är ovanligt storvuxen så kommer hon ha svårt att trycka ner dom jollar du räknat upp.

Hon skall ju soklart ha en Optimistjolle, och det går faktiskt att som vuxen packa ihop sig i en sån även om vissa kroppsdelar kommer att sticka ut åt olika håll.

Det enda jag tänka som får det att funka med dottern i en Laser är att du syr om ett segel till kanske halva storleken som kan använda, inte ens den mindre E-jollen funkar. Risken är att hon komer att stå mest på högkant och kanske i värsta fall bli avskräckt från allt vad segling heter.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker du ska köpa en optimistjolle så 7åringen om något år kan segla själv. Det är en beprövad väg in i seglingen sedan länge och det finns seglarskolor mm som du kan låta 7åringen gå mm. Orkar du lägga ner jobb kan du hitta begagnade och rusta upp. Själv köpte jag en till min grabb förra året hos optimisten.se en skolbåt med fasta flyttblock, orkade inte med att renovera. Du kan även leta efter begagnade tävlingsbåtar men då måste du vara snabb på annonsen för dem säljs väldigt snabbt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Om hon inte ska kunna segla den själv utan bara med dig finns/fanns t ex Fabola Flipper Scow. Någon mindre katamaran kan också vara ett kul alternativ.

Ska hon kunna segla själv finns/fanns det en gång en något förvuxen optimist, Crescent 25S:

http://images.sokbat.se/upl/normal285/pimg-crescent-25s-122864.jpg

Den lärde jag mig att segla i och man kan segla en vuxen och ett barn i den, om man så vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för svar! 

Det verkar som om jag får skaffa 2 jollar då, en optimist och en snabbseglare till mig, för optimisten tycker jag är så tråkig att segla. Dottern har bara seglat med Maxi 68 vi hade förrut och hon saknar den mycket. Jag vet ju inte om hon tycker om att segla ännu så jag vill skaffa en båt som jag tycker är kul, hon får hänga med på den och gillar hon det så får det bli en Optimist. Funkar det att ha med ett barn på en E-jolle? Lasern är så dyr så den går nog bort just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, tack för svar! 

Det verkar som om jag får skaffa 2 jollar då, en optimist och en snabbseglare till mig, för optimisten tycker jag är så tråkig att segla. Dottern har bara seglat med Maxi 68 vi hade förrut och hon saknar den mycket. Jag vet ju inte om hon tycker om att segla ännu så jag vill skaffa en båt som jag tycker är kul, hon får hänga med på den och gillar hon det så får det bli en Optimist. Funkar det att ha med ett barn på en E-jolle? Lasern är så dyr så den går nog bort just nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...