Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Jansan

Hur man beslår storsegel på bommen!!!

Rekommendera Poster

Skriver denna tråd separat då jag har sett otaliga som förgäves försöker beslå storan efter att den tagits ner. De svär, kämpar och har i åtminstonde 2 fall köpt lazy-jacks bara för att de gjorde fel när de försökte beslå seglet.

De flesta vet ju hur man gör men dristar mig ändå att ge en lektion.

Vi tar det från början:

Under segling: Sätt upp en bläckfisk under bommen alt. ha gummistroppar/beslagsband runt nacken, lossa kicken, släpp efter på storskotet något, sträck dirken/rod-kicken så bommen kommer i lämplig beslagshöjd, fäll sprayhooden, stäng luckan,  förbered att lossa storfallet, rulla in försegel, gå upp i vind, släpp ner storan.

Så långt inget problem men det är nu det stora tipset kommer!

När nu storan ligger löst, fladdrar, för väsen mm, så sätt snabbt an storskotet och lås ledvagnen och sträck storseglet BAKÅT genom att bara dra HÅRT I AKTERLIKET!  Lägg fast storan med bläckfisk eller dyl. vartefter. Arbeta Dig framåt och efter ca 1 minut så är storan snyggt beslagen.

Detta utföres mycket enkelt och säkert även om du ensamseglar och resultatet blir alltid bra.

Lazy-jacks tycker jag personligen bara är i vägen speciellt när man ska ha på bomkapellet.

Felet jag sett många göra är att de försöker beslå storan med utgångspunkt från mitten av bommen.

PS: Har någon någon annan bättre metod så kommentera gärna. Turordningen kan ju i viss mån varieras beroende på omständigheterna men  det viktiga är ju att när man ska beslå storseglet; STRÄCK BARA I AKTERLIKET BAKÅT.

Tror att minst 90 % av alla seglare vet hur man gör och detta tips är ägnat till alla nybörjare (som ju alla varit).

Lycka till och hoppas någon fick en aha-upplevelse.

Senast ändrad av Jansan | 14 juni 2012 | 22:34

Senast ändrad av Jansan | 14 juni 2012 | 22:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Stortriss rullade man upp storen på bommen. Genialiskt enkelt och smidigt! Kanske inte det allra bästa för seglet så är man väldigt rädd om sin duk så kan man ju följa ovanstående metod.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flintstone:

Rullbom är smidigt på mindre båtar men funkar inte så bra på större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående rullbom, för att ett segel skall fungera bra måste det ha en buk placerad på rätt ställe på seglet. Rullbommen fungerar som en mangel och förstör seglets form, detta gäller oavsett båtens storlek. Det finns moderna rullbommar där detta kompenseras, men en gammaldags där man rullar seglet utanpå bommen går fetbort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom måste man släppa ut travarna ur likrännan. Dessutom är den typen av rullrev det sämsta man kan ha.

Att fälla sprayhooden har jag aldrig gjort, och är inte det en onödig åtgärd.På en avmina båtar hade det dessutom varit ett antal timmars arbete. wink

Däremot att börja beslå stoseglet akterifrån kanske inte är så dumt. Har alltid börjat förifrån.

Har funnits Lazy-jacks på ett par av de båtar jag köpt. Det jag mest irriterat mig på är att det ställt till problem när jag skulle hissa seglet. Att de varit till hinder för att lägga på kapellet tycker jag inte har varit så farligt. När jag såg bifogade bilden kom jag på - jag kanske inte lägger på kapellet över natten när jag är ute och seglar - så det blir bara några få gånger per år, som jag lägger på kapellet. Jag seglar ytterst sällan dagsseglingar. skall jag ut och segla skall det va ett antal veckor - annars kan det kvitta. blush

post-945-1394237125,5523_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många som inte gillar Lazy Jacks. Själv tycker jag att de fungerar fantastiskt bra. Fördelarna är att man när det krisar bara kan riva ner storen utan att den läggger sig över däck, utan lägger sig ovanpå masten så att inte sikten frammåt försämras. En annan fördel är att man inte behöver beslå seglet när det ligger på bommen. Vare sig bläckfisk eller stroppar behövs. Visst är det trådar som är lite ivägen när man lägger på kapellet eller hissar storen, men de momenten är inte kritiska på något sätt, utan man kan ta det lugnt och se till att kapellet/seglet hamnar rätt. Jag skulle inte vilja vara utan LJ. Alldeles för bekvämt att ha dom.

Till vad tråden faktiskt handlar om. Det är ett bra tips att börja bakifrån när man beslår seglet. Har man relativt nytt segel som är som en plåtskiva har man inget val, då måste man börja bakifrån. Jag brukar göra så här när det inte är kris och panik:
- HIssa ner seglet till en tredjedel
- Gå fram och se till att våderna lägger sig som de ska framme vid masten
- Gå bak och lägg våderna på plats även där (inget behöv med att beslå seglet med LJ wink)
- Hissa ner resten av seglet samtidigt som du drar i akterliket så att våder lägger sig som de ska.
- När du har lagt till i hamn eller på vägen dit: Lägg på kapellet!

När båten är stilla skall kapellet alltid läggas på! Det låter lite konstigt, men sol och vind är seglets värsta fiender.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har du ordnat med lazyjacksen om seglet lägger sig ovanpå masten?? Jag skulle föredra bommen. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hänger du inte med i de senaste inovationerna innomseglingsområdet? wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på det? Låter ju rätt bra att kunna ha det på masten när man ska lägga till och få det helt ur vägen: ... utan lägger sig ovanpå masten så att inte sikten frammåt försämras.  laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

håller med Jansan. Har en Maxi 84 och på just den båten har jag inte kännt något behov av Lazy Jacks på grund av storseglets storlek. Jag använder mig av samma metod när jag beslår seglet efter att ha prövat mig fram lite. Jag tror dock inte att den är fullt så vanlig som Jansan antyder men jag kan ju ha fel, det kanske också beror på seglets storlek.

Hälsningar

Empirikos 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att beslå storseglet som beskrivs av Jansan är en bra metod så länge som båten/seglet inte är alltför stor. 

Har man göra med ett större storsegel (kanske på en båtstorlek över 30-35 fot) börjar det bli lite jobbigare. Att försöka sträcka akterliket bakåt börjar bli ett tungt arbete och det blir mycket duk/tyngd att hantera och extra jobbigt ifall det blåser/rullar. Om det blåser är heller inte metoden bra med att sänka ned en bit segel i taget -beslå -sedan sänka ned en bit till o.s.v. , då vill man oftast ha ned allting på en gång för att slippa oroande fladder. På en större båt är trots allt Lazy jacks en bra metod att samla allting på bommen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, kan nog ha med båtens storlek att göra.

Nackdelen med lazyjacks är väl att segelkapellet bökar, men det gör man nog isf i hamn.
För resten, hur bökigt blir det egentligen? Tar det kanske exempelvis en minut längre tid än då lazyjacks saknas??
Har sett att vissa typer av segelkapell hänger kvar på bommen under segling, så lite bökigt är det nog.

Själv sträcker jag helst också seglet akterut och lägger det i bukter, samt börjar beslå ifrån aktern på Amigo 23:an. Blir inte så klumpigt tjockt framtill på det viset.
Använder f.ö. inte lösa beslagssnoddar eller tar ur fallet ur seglet, som jag beskrev i tråden (Ännu en) lazyjackfråga. Går litet snabbare och bekvämare så storen hissas nog oftare, även på korta sträckor i öppen vind. De metoderna skulle väl iofs kunna funka även kombinerat med lazyjacks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte nya seg (hårda som plankor som någon beskrev det).
Jag har tyckt att Lazy Jacks verkar lite onödigt på gränsen till lite töntigt men valde ändå att testa.

Jag måste säga att jag är mer än nöjd. Seglet rinner bara ner där det ska ligga och så är det bara att glida i hamn. Full sikt och inte inget som ligger ivägen.

När det gäller Lazy Jacks håller jag nog med om att de är lite onödigt när storseglet är mindre, kanske mindre än 20 m2.

Trickat att slippa så mycket störning när man hissar seglet när man har Lazy Jacks är att man inte fäster dem i masten utan en god bit ut på spridarna. Då blir öppningen akter ut större så att inte lattorna hakar i vid minsta vindvridning.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...