Christer81 0 Postad 14 Juni , 2012 Har en gammal johnsson 40hk -76 som jag lurat igång, den känndes het efter 2 min körning i tunnan, vitryker vid lite högre varv så jag stängde naturligtvis av är det impeller byte eller kan det vara nåt annat enkelt, den har med all säkerhet stått några år Lätt att byta själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 14 Juni , 2012 Provkör motorn i en tunna. Kommer det inget kylarvattnet direkt så är det impellern till 90 %. 10 % igensatt insug. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 14 Juni , 2012 Hej, skulle nog påstå tvärt om. Jag har aldrig under mina 30år amatörmekande råkat ut för fel på impellern. Om det inte kommer vatten ur skvallerröret beror det till 90% på igensatt skvallerröret. Det är i och för sig helt ofarligt så länge det kommer vatten ur propellernavet eller utsläppet nere på riggen. Om det inte kommer vatten ur skvallerröret försök rensa mekaniskt med ståltråd eller tryckluft tex cyckelpump. Om en motor stått länge vrid försiktigt för hand på svänghjulet i rotationsriktningen för att inte rycka sönder impellern, innan man går in med startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christer81 0 Postad 14 Juni , 2012 Jo jag körde den i en vattenfylld tunna, vattenstrålen syntes inte till, men det kom ut lite svart sörja ur hålet iaf.... men skruvar isär imorgon och kollar, borde väl vara enkelt, eller är det mycket smådelar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 14 Juni , 2012 Hej igen, det är i och för sig enkelt att byta eller kolla impellern. Brukar vara 7 bultar varav en under trimfenan, samt dela växelstången. Böket är muttrar som inte släpper, lägg olja runt alla bultar och muttrar några timmar innan själva skruvandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Juni , 2012 Jag tror inte det finns en skvallerstråle på den motorn utan det är ett ganska stort hål med en liten skärm över som är riktad rakt bakåt där både avgaser och kylvatten spottar ut. Den stora mängden avgaser/kylvatten kommer inte heller ur propellernavet utan det är en liten fena under kavitationsplattan som släpper ut det om jag inte minns fel. Svart sörja ur hålet kan tyda på en bränd impeller...det har jag själv varit med om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 14 Juni , 2012 Hej, jag tror det var från 25hk och neråt som inte hade avgas/vattenutsläpp genom propellern på den tiden på Jonsson/Evinrude. Vore kul att veta hur många som råkat ut för trasig impeller i % av de fall där inget vatten kommer ur skvallerröret? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Juni , 2012 Vi får se var TS rapporterar men jag har en 35 hk Evinrude -59 och jag hade en Johnson 40 hk från 70-talet som reservdelsmotor, den med snorgrön metallicklack. De var i princip identiska maskinellt sett, det var bara karosseriet som var uppdaterat. Båda saknade navutsläpp. TS motor ser ut exakt som 70-talaren jag hade. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo-Ht-16 0 Postad 14 Juni , 2012 Byt impeller... Det är varken dyrt svårt lr jobbigt... Å då vet du att det sitter en hel impeller i Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christer81 0 Postad 15 Juni , 2012 Jag får tacka för alla förslag och inlägg Jag har idag skruvat lite och konstaterat att impellern var hel och fin, kanske nybytt rent av...oljan var väldigt ljus beige med..fick aldrig ner själva drivaxeln som impellern sitter fast på, kan det ha blivit något felmontage av tidigare ägare där eller passar det bara på ett sätt?? han hade aldrig använt motorn för han fick heller inte igång den! Sen är det är ju två hål en för avgas och en för kylvattnet? Kanke inte är något fel men det kändes så, tidigare motorer har det ju vart en fin vattenstråle men samtidigt kändes blocket väldigt varmt på den här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christer81 0 Postad 16 Juni , 2012 Sitter det någon termostat på dessa motorer som ev kan strula? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikeriksson 2 Postad 16 Juni , 2012 Hej, det borde sitta en termostat högt upp på motorblocket. Två eller tre bultar, du kan behöva ny packning om du öppnar termostathuset. Lägg termostaten i en kastrull med lite vatten och värm och se att den öppnar runt 60 - 70grader. Kan vara mycket klegg i kylkanalerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christer81 0 Postad 17 Juni , 2012 Hej, tycker jag kollat överallt, sprängskisser men kan inte se termostaten.... 40E75C är beteckningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christer81 0 Postad 17 Juni , 2012 Nu har jag fått igång min johnsson efter en dag skruvning och allt verkar funka nu, startar och går fint Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser