ullra 0 Postad 14 Juni , 2012 Hej, nu har vi kommit en bit i vårt val av diseldriven Snipa. En fråga som dykt upp är utformningen på skrovet. Vad innebär deplacerande och långkölad botten? Finns det andra alternativ? Vilken typ går bäst i sjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juni , 2012 Om man googlar på ordet deplacerande verkar det som det är en båt som går i deplacementsfart. Dvs den är inte planande utan har en teoretisk maxhastighet som beräknas ur formeln roten ur vattenlinjens längd i meter gånger konstant som ligger på ca 2,5 så är vattenlinjen 6,25 m så blir det √6,25x2,5 = 2,5x2,5 = 6,25 knop Är vattenlinlinjen 9 meter så blir det √9x2,5 = 3x2,5 = 7,5 knop Misstänker att det finns halvplanande snipor. En långkölad botten tolkar jag som en något djupare köl längs hela botten. Kan nog finnas snipor med V-formad botten Senast ändrad av toaen | 14 juni 2012 | 17:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ullra 0 Postad 14 Juni , 2012 Tack för matte-lektionen.....! Ska man tolka det som att en äkta snipa ska vara deplacerande? Vi har tittat på några båtar där man monterat ett extra bärplan i aktern för att båten inte ska niga? Beror nigningen på att man monterat på en för stark motor eller är det skrovets utformning? Vi har bl.a. sett det på en Marex och den har vad jag förstår V-format skrov. Den har i alla fall ingen lång köl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 Juni , 2012 Jag har en båt som tillverkaren kallar snipa, den är en sk.halvplanande snipa med bärplan i aktern. Efter motorbytet för ett par säsonger sedan så har jag idag så mycket kraft så jag kan få henne att plana i ca:12 knop. Utan bärplan så hade hon helt klart stått med förening i vädret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ullra 0 Postad 14 Juni , 2012 Tack för svaret. Din båt ser väldigt fin ut. Får man fråga vad det är för båt? Hur ser skrovet ut? Har den köl, platt eller V-form? Har du satt på bärplanet själv eller fanns det från början? Vi blev lite oroliga när man varit på och gjort genomföringar under vattenytan. Dessutom har vi inget behov att gå snabbare än 7 knop (just nu i alla fall). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juni , 2012 En snipa är en allmogebåt sprungen ur traditionen tillsammans med jullen. Jullen har en akterspegel snipan är spetsig i bägge ändar. Varje båtbyggare byggde efterr eget huvud och egna mallar. En riktig snipa är en deplacementsbåt. När man började bygga i plast så utveklades konceptet. Man satte i större motorer som snipan egentligen inte klarade av och löste problemet på olika sätt. I dag finns det väldigt många fina snipor. Har en arbetskompis som inte kommit lämgre än in i motorbåststräsket. Hade länge en Albin 25 men bytte för en massa år sen till en Westfjord - en båt som han är väldigt nöjd med. Själv skulle jag inte kunna tänka mig att ha en ren motorbåt. Skulle heller inte kunna tänka mig ha en segelbåt utan er rejäl motor. Av de fem större segelbåtar jag haft har alla de fyra sista varit kostrar.Dvs med ett skrov liknande de ursprungliga sniporna. Ni har aldrig tänkt på att köpa en riktig båt En segelbåt - tex en långkölad koster. Man måste inte segla, men man kan om man har rätt båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ullra 0 Postad 14 Juni , 2012 Tack för fler lektioner.....men oj vad ni tjatar om segling... Jag vågar inte!!! Men vi har faktiskt börjat fundera på en Monark 690. Då kan man ju prova lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ockelbo-Ht-16 0 Postad 14 Juni , 2012 segling känns som det bara är massa jobb Bättre att bara vrida om nyckeln å dra ett djupt andetag i avgaserna å gasa iväg Hahaha Senast ändrad av Ockelbo-Ht-16 | 14 juni 2012 | 22:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Juni , 2012 Ser ut att va en härlig båt. Känner inte till den själv,men jag hittade detta. http://www.praktisktbatagande.se/artiklar/artiklar/20080219/monark-690-en-snipa-for-alla-vader Akta dig bara så du inte fastnar för seglingsdelen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Juni , 2012 Ja, det är en väldigt trevlig båt, gå in i min sjöbod så ser du skrovformen i fotoalbumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLarsson 0 Postad 16 Juni , 2012 Bärplanen är en simulering av en platt akter och underlättar för båten att släppa taget om vattnet bakom. Båten bildar ju ett hål i vattnet, när båten rör sig framåt vill vattnet bakom båten falla ner i hålet detta håller fast båten med en bakåt riktad kraft. Det man vill för att uppnå fart är att köra ifrån vattnet så att det inte faller ner på båten. Bärplanen hjälper till att öka avståndet mellan snipans akter och det nedfallande vattnet och i viss mån hindrar den även aktern från att gräva ner sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ullra 0 Postad 1 Juli , 2012 Äntligen har vi hittat båten vi vill ha...! Det blev en Albin 25, slutet kylsystem, motorn MD17C renoverad. Vi föll direkt efter allt letande. Hoppas nu bara att vår känsla är rätt. Vi ska nu köra ner båten från Värmdö till Nyköping. Är det något vi ska passa oss för? Känner inte så väl till Stockholms skärgård och är ovana vid båten. Tänkte gå på utsidan, alltså inte Mälaren. Har hört att Mysingen kan vara förrädisk? Är det bäst att gå Dragets kanal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser