Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Millan2

Mysko fel på Mercury 50 EFI

Rekommendera Poster

Jag har en Mercury 50 EFI som är 4 år gammal. Sedan 2 år tillbaka så har den helt plötsligt och helt slumpmässigt börjat hacka och, som det låter, ej går på alla cylindrar. Jag får också 3 korta varningsignaler. Efter en stund så går den som vanligt igen. Jag har haft den inlämnad för att se om någon felkod har loggats. Men icke. Det finns inget i loggen som indikerar något fel. Är det någon som har tips på vad det kan vara?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Varningsingnaler från vad?, När händer det ?, eller är det helt slumpmässigt?.

 

Det märkligaste jag varit med om är att det blivit utstört av  annan elektronik. I det fallet jag var med om är en mobiltelefon, som på nåt sätt slog ut tändningen.

 

 

Ha de !

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det larmar samtidigt som motorn börjar hacka. Larmet sitter någonstans under styrpulpete kopplat från motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla i instruktionsboken vad din motor kan larma för, skulle gissa för långt oljetryck (dålig givare?), överhettning (skräp i kylsystem eller trasig termostat ?), låg oljenivå.

En möjlighet är att motorn automatiskt sänker ner varvtal när något fel detekteras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma motor mellan 2005 och 2008, årsmodell 2005. Minns att det kunde bli strul med bränsletillförseln så att motorn hackade (t ex för att jag inte pumpat ordentligt på pumpblåsan, så att det kom in luft). Men då minns jag inga varningssignaler.

Har även ett minne av varningssignaler, tror att de kom direkt från motorn. Har för mig att motorn kunde pipa om det blev strul med kylvattnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämna in den på något annat ställe. Får du varnings signaler på en så ny motor så loggas de utan tvekan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det inte sparas några felkoder bör det göra om det är ett riktigt larm!

Klappkontakt mellan kabelstamm och motor eller i reglage, så att ECUn startas om. Kolla även upp att batterikablarna sitter korrekt på motor, huvudbrytare och batteri!

Dessa motorer har även haft lite problem med tändspolarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr krånglar länkinläggningen, men ...
Googla mercury site:mdmotors.ru så finns fina verkstadshandböcker som pdf:er.
Bl.a. Outboard FourStroke I och Outboard FourStroke II, saxar nedan ifrån 1:an sid 36.
Verkar som att  2006- ändrades varningssystemet, oklart hur. Kanske till tre korta signaler?

Citat:
If the engine overheats or the oil pressure drops too low, the warning system
will be activated. Prior to 2006 model year the warning horn will sound
continuously if the engine is ran at or above 2000 RPM and engine speed will
be limited to 2000 RPM.


Edit tillägg: Villkoren för tändningens skyddsfunktioner beskrivs närmare på pdf-sid 87 (originalsida 3-22). 

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 16 juni 2012 | 09:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en godbit i pdf 2, sid 83 (3-37).

Tre pipsignaler kan tydligen vara nåt så enkelt som låg batterispänning?

post-10006646-1394237126,1508_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är ute och cyklar, men när jag läste om laddning och batterispänningen, tror jag mig ha läst om att denna motortyp haft problem med laddrelät. Så stora problem att många bytts på garanti och att någon fått brand i sitt relä. Bara ett uppslag och med reservation att jag minns fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vissa modeller av 40-60fyrtakt med fel i laddningsregulatorn kan bli kortslutning med smältade kablar.kolla upp motornr för åtgärd

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips jag fått. Helt klart så går effekten ner med säkert 50% varefter de 3 larmsignalerna kommer. Det skulle kunna tyda på kylningen, men jag har kollat att det kommer vatten ur skvallerröret. Jag skall även kolla batteriet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått nåt svar på vad felet kan vara? Jag har exakt samma fel på en efi 60 -08 . 

Den hostar till och piper och typ startar om, det händer bara efter en 10-15min körning när den blivit varm. Och endast när su har den på tomgång med växeln i, till slut så stänger den av sig från ingenstans. 

Skvallerstrålen är bra, oljetrycket är fint , batteriet bra, laddar som det ska. 

Nu är termostaten bytt och ska se om det kan vara felet?! 

Nån som har nåt bättre förslag? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas-1 tipsade om felkoder (se ovan). EST (Electronic Spark Trigger)-fel betyder att det kan vara avbrott eller kortslutning i tändsystemet. Det rimmar ju bra med att motorn börjar hacka (dvs. inte tänder på alla cylindrar). 
Koppla in ett instrument på OBD-kontakten för att se felkoden. Det finns även adaptrar som du kan ansluta via bluetooth till en smartphone. Kolla på kjell.com tex.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-24 vid 08:32 skrev Kalle591:

Fått nåt svar på vad felet kan vara? Jag har exakt samma fel på en efi 60 -08 . 

Den hostar till och piper och typ startar om, det händer bara efter en 10-15min körning när den blivit varm. Och endast när su har den på tomgång med växeln i, till slut så stänger den av sig från ingenstans. 

Skvallerstrålen är bra, oljetrycket är fint , batteriet bra, laddar som det ska. 

Nu är termostaten bytt och ska se om det kan vara felet?! 

Nån som har nåt bättre förslag? 

Hej Kalle!

Har precis samma problem som du anger i inlägget här, men för mig började med att ekolodet stängdes av  och jag starta om det för att sen dö igen, och sen när man lägger i den i friläget så "hostar" (ökar varvatal) precis som det låter när man startar motorn.  Fick du ordning på va det var för nåt?

Mvh Nicke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...