Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Seawolf

Hittegods/Sjöfynd - på förekommen anledning

Rekommendera Poster

Har idag begärt föjande från Rikspolisstyrelsen:

Vänligen ge besked på hur man skall förfara för att man skall kunna anmäla ett hittegods eller ett sjöfynd (av en karaktär som man inte bär med sig) så att det blir registrerat hos Polisen så att ingen annan person eller anställd inom Polisen därefter kan lägga in en tidigare daterad motsvarande anmälan på samma objekt.

Bakgrund:

Igår vid lunchtid kolladejag in en dåligt förtöjd Buster XXL mitt på en liten ö med stor Yamah som jag sett ligga obemannad där även för 14 dar sen. Motorkåpan var borta och även andra tecken tydde på stöld eller konstigheter. Därefter ringde jag en massa ställen inom polis och kustbevakning för att anmäla detta. Ingen egentlig respons alls, alla lyssnade och kopplade mig till andra nummer där ingen svarade.

Idag kl 8 blev jag uppringd och en Sjöpolis meddelade att en annan anmälare igår hade föranstaltat dem att hämta båten från platsen......

Läs gärna Leif GW Perssons böcker om polisen Bäckström:s och bl.a. hans härjningar på polisns hittegodsavdelning ....   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner till hur man behandlas vid anmälan, man får en känsla av att man stör.

Jag kom på en båttstjuv onder pågående stöld, ringer polisen, blir kopplad fram och åter, tillslut efter kanske 15 minuter hamnar jag hos en kvinna som pliktskyldigast skriver in mina iaktagelser, sista frågan var vad bedömmer du båtens värde till? Jag svarar ca 250 000 kr kvinnan svarar TVÅHUNDRAFEMTIOTUSEN då är vi ju tvungna att åka ut

Va faen trodde hon att jag ringde för?

Båtägaren fick tillbaks sin båt.

Jag fick åka till tingsrätten och vittna fick en ringa ersättning som på inget sätt motsvarade min förlorade inkomst.

Tjyven gick fri om han sökte vård för sitt missbruk.

Håll oss informerade om svaret från rikspolisstyrelsen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonten

Ett flytande fartyg är övergivet om det är lämnat vind för våg. Ett sjunket eller strandat fartyg är övergivet om ägaren inte markerat besittning av det. För mindre fartyg – närmast nöjesbåtar – anser polisen att de inte är övergivna om de påträffas fastbundna eller förankrade, och det även om de kan antas vara stulna. Vad det synsättet får för konsekvenser ska vi se senare.

Den som funnit ett vrak kan behöva skydda sin bärgarrätt mot andra som aspirerar på upptagning. Det anses inte vara nog att finnaren markerar sitt fynd genom bojar eller på annat sätt, utan det krävs att han skrider till bärgningsåtgärder. Hos oss kan dock en tilltänkt bärgare av övergivet sjunket gods säkra sin rätt genom att begära tillstånd hos länsstyrelsen enligt lagen (1984: 983) om ensamrätt till bärgning. Ifråga om vrak brukar länsstyrelsen kontrollera övergivandet med sjöhistoriska museet, som har en omfattande förteckning av försvunna fartyg. Skyddet enligt den lagen är något tandlöst, eftersom länsstyrelsen inte givits någon befogenhet att utsätta vite, men det bör gå att utverka säkerhetsåtgärd i domstol enligt RB 15:3.

saxat ur: http://www.juridicum.su.se/transport/Forskning/artiklar/vrak.htm

om det är rätt eller fel och hitan och ditan ,vet jag inte. men jag har sökt en del tidigare och delar bara med mej.

mvh jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anmälan av strand- och sjöfynd skall ske till Sjöpolisen. Så här svarar de på frågor:

Seawolf: Vänligen ange hur man anmäler och får skriftilg verifikation på att man gjort det, att man funnit en troligen stulen båt. INGA av 5 olika polisinstanser jag försökt med har gått att få tag i och sjöpolisen svara inte i telefon. Kustbevakningen hänvisar till Sjöpolisen.

onsdag kl. 15:06 
Sjöpolisen Stockholm Uppe på vår omslagsbild har vi lagt in både mailadress och nr till sjöpolisens tipstelefon. Vi försöker vara tillgängliga, därav också vår medverkan här på fb ;) //Monica

torsdag kl. 22:05 
Seawolf: Får man via det sättet även ett bevis på att ingen tidigare anmälan skett på samma objekt, så att inte man senare nås av meddelandet att samma objekt blivit anmält straxt innan av någon annan?

Igår kl. 09:53 
Sjöpolisen Stockholm Det finns många anträffade objekt i länet som rings in av olika anmälare. Ibland ringer flera om samma båt. Men bättre det än att ingen ringer/Monica

Igår kl. 12:04 
Seawolf: Ert svar visste jag redan. I fall av hittelön måste man vara först. Svara därför på min ursprungliga fråga.

för 21 timmar sedan via mobilen 
Seawolf: Alltså att man anmält ett fynd och en kontroll och kvitto från er att man var först att anmäla fyndet.

för 21 timmar sedan via mobilen
Seawolf: I mail från Facebook/Sjöpolisen står det:
Sjöpolisen Stockholm den 16 juni 13:31
Om du anmäler en anträffad båt eller sjöfynd noterar vi det såklart med datum. Du får inget kvitto av oss. Om det sen blir aktuellt med hittelön från ägare eller försäkringsbolag är det den person som först anmält som blir aktuell.

för 7 minuter sedan
Seawolf: Så om jag lämnar in en anmälan och er mottagare tipsar sin kompis och registrerar hans anmälan före min så kan varken ni eller jag skydda mig mot det?

(Fortsättning följer förhoppningsvis)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i kungsbacka, halland hittade jag en övergiven träsnipa. anmälde detta och fick efter att förttöjningen släppt tag i hamnchef som tog upp den. efter en massa turer fick jag den och även papper. jag polisanmälde först och letade ägare i tre månader och annonserade fyndet. fixade snipan o fick bogsering till Åsa. efter ngn månad blev jag kallad till förhör. då kom det fram att 3 kända a-lagare gjort anspråk på snipan. helt plötslig blev det omvänd bevisföring och de behövde inte ens ha papper på den utan jag var tvungen att bevisa att de aldrig ägt den. polisen visste att de aldrig ägt den men de var så djävla spaka o fega. det taskiga här kpmmer nu. jag visade pappret för förhörskillen. hamnchefen förlorade sitt arbete pga.egenmäktigt förfarande trots att han anmält och att jag fick ett muntligt löfte av kommunjuristen att ta båten. en gammal övergiven skrotig snipa kan ställa till det. :-S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöpolisen Stockholm 
Mottagare av dina uppgifter kommer att skriva en anmälan där både datum och tid registreras. Ditt scenario är föga troligt, du blir korrekt behandlad av sjöpolisen. Tack. //Monica
för 9 timmar sedan

Seawolf:  ‎Föga Troligt är inte gott nog. Det finns fall som påvisar att scenariet är fullt troligt. Som GW Persson uttrycker det: Hata Slumpen. Ert problem är att ert uttalande om Föga Troligt väl inte kan stödas av fakta, eftersom ert system inte medger kvitto till den som först anmälde. Så ni vet inte status ni heller....
för ungefär en minut sedan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöpolisen Stockholm :
Vi anser att det anmälningssystem som idag används håller en hög rättssäkerhetsnivå. När anmälan tas upp och skrivs in noteras bl.a. datum. plats, tid, namn på anmälare mm. och ett diarienummer tilldelas. Anmälan skickas sedan till den enhet som handlägger den typ av ärenden inom polismyndigheten där handläggningen fortsätter. I Stockholms län, som vi ansvarar för, handläggs båtrelaterade ärenden av sjöpolisenheten. I landets övriga 20 polisdistrikt kan det variera vilken enhet/avdelning som handlägger dessa ärenden. Skulle flera personer ha anmält samma sak får vi utreda vem som först anmälde det hela och det görs med ledning av de upprättade anmälningarna. Jag kan inte se att detta har något med slumpen att göra och den som har gjort anmälan kan be att få en kopia där anmälningsdatum, tid mm. framgår./ Fredrik Josefson, gruppchef för utredningsgruppen på sjöpolisen i Stockholms län

för 2 timmar sedan 
Seawolf:  Bra, så länge anmälaren omedelbart och i ett sammanhang får sin kopia på sin anmälan, samt att ert system INTE medger att annat tid registreras än den som automatgenereras vid inskrivandet. Vänligen bekräfta att det är så eller datum för när det kommer att bli så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte helt oväntade svar från polisen...jag är övertygad om att de som svarat dig är fullt medvetna om att det förekommer oegentligheter i hanteringen av hittegods hela tiden, i alla distrikt, men det kan de ju inte skriva som svar.

Uppdrag granskning kommer i sommar följa upp sitt tidigare reportage angående just stölder på hittegodsavdelningarna...säkert sevärt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöpolisen Stockholm :
Jag hänvisar till mitt svar ovan och känner inte till om det finns några planer på att ändra polismyndighetens anmälningsrutiner. Vår uppfattning är att det här fungerar bra och rättssäkert. Har du fler frågor runt detta är du välkommen att ringa på måndag mellan 9-11 till sjöpolisen i Stocholms län. /Med vänlig hälsning/ Fredrik

för 20 timmar sedan · 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...