freed 0 Postad 13 Juni , 2012 Smaragen verkar vara en rätt spännande båt, bortsett höjden i ruffen då Frun vill ha större båt än NF så smarren känns inte som att den passar i mitt scope men det vore ändå kul att höra lite mer. Hur är egenskaperna jämfört med en NF, någon som testat båda som skulle vilja ge sig på en jämförelse. Typ skillnad i seglingsegenskaper, skillnad i fart, lättvind, hårdvind, familjevänlighet, utomskärslämplighet, hanterbarhet i hamn etc etc Har en kollega i göteborg som pratar väldigt varmt om sin smaragd! Det har inte blivit tillfälle att testsegla den så nu är jag nyfiken på er input! Är den verkligen så unikt bra? Är den verkligen lika kul att segla som NFen Senast ändrad av freed | 14 juni 2012 | 01:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DehlerMats 0 Postad 19 Juni , 2012 Jag har själv haft en Smarre och att jämföra med NF är inte rättvist. SmArren är en långsmal båt 10.20 *2.20 medan Nf är runt 9 m Segelegenskerna hos Smarren är mycket bra med ett SRS tal på 1,19 men som sagt komforten inne är ju inte jämförbar, ingen toalett o oftast utombordare. NF har själv inte seglat NF men jag gillar båten lättseglad skärgårsseglare med bra fart o hyffsade utrymmmen. Att jämföra Smarre o NF är inte rättvist för nån av båtarna, Smarre ska kansle jmf med Rival, Sveakryssare, Lotus, S30 o liknande o NF kanske med Scampi, Fenix Balad o liknande. Vilken du väljer beror på vad du prioriterar, om du ska ha bättre komfort i en långsmal båt så är det väl kanske S30 eller Wasa55 som gäller. Tänk dock på att alla dessa båtar säkert är 30 år gamla så ett bra ex är viktigt Segla väl o lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
freed 0 Postad 20 Juni , 2012 Intressant, jag har själv en nf och diggar den skarpt. Den seglar jättefint i lättvind o kryss. Undanvind i lättvind utan spinne är mediokert men det beror garanterat på seglarens bristande kunskaper . Jag har dock seglat så få båtar att jag inte har något att jämföra med. Nf känns inte direkt rymlig, dock är sittbrunnen grymt stor. Den smarre jag varit nere i kändes inte så himla mkt trängre. Visst är den smal och låg men det kompenseras till viss del av längden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser