Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Kennyboy

Vilken midcabin ska man välja mellan?

Rekommendera Poster

Ska köpa ny båt. Vad skulle ni välja om ni fick välja mellan båtarna Sea Ray 240 -2000, Bayliner 2455 -2000, Glastron GT 249 -2008 eller Four Winns 268 -2005. Alla har nyare motor eller utbytt motor (MPI). Vilken skulle ni valt och varför? Tacksam för hjälp!

smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy fan för detta forum säger jag bara!

Gjorde värsta inlägget, då jag varit i kontakt med alla båtar du listar och sedan skall jag bara trycka på posta. För första gången i mitt liv så korrekturläste jag det till och med. POSTA och PAFF där laddades sidan om.

Ursäkta de okristna orden. Men hur i helvete kan någon vilja svara på något här som är längre än en mening med riska att det bara försvinner. Herregud!

Jag får skriva om det imorgon, det är en okristilig tid för en skattebetalare nu.

Mvh
Kristian 

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 14 juni 2012 | 01:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alf von Sil; det där är inget specifikt för just detta forum utan händer på alla forum. Ett tips i all välmening är att innan du trycker sänd, gör följande:

-Klicka någonstans i texten

-Ctrl-A (markera allt)

-Ctrl-C (kopiera)

Klicka sen på postaknappen.

Om det skulle skita sig är det bara att testa igen, med Ctrl-V (klistra in)

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag tycker är viktigt är hur platserna ute är användbara . Det jag menar är att ..ta med familjgen , kolla om ni kan äta middag/lunch på ett bekvämt sätt .Eller är det kompisar som ska , fyll platserna och testa att det funkar . Orkar båten med att komma upp i plan med alla ombord .... ibland kan motorn vara lite snålt tilltagen ! DP drev och minst 5.7 L så brukar dt räcka , tänk på hur myket mer kg det blir med full tank, vatten, packning, familj ...osv . Det går att skriva massor men du nästan göra din grovbedömning först och sedan ställa frågor vart eftersom .......Lycka till !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gick alldeles nyligen igenom dessa båtar och för mig föll valet på baylinern. För mig var sittbrunnen viktig så jag tittade mycket på hur smart soffor och annat var i sittbrunnen. Jag tittade inte på så pass ny glastron men den jag kikade på hade t.ex. ingen soffa längst bak vilket störde mig. Four Winns va trevlig men betydligt dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Soumi_batti: Tackar för tipset, CTRL-C får det bli hädanefter :)

Jag är väl inte helt partisk i frågan. Men jag röstar på FourWinns 268 den är rätt lik min båt fast än bättre! Och här min motivering:

Four Winns 268
U-Soffa...fantastisk socialt ställe som man ofta uttnyttjar om man har gäster och familj med sig. Alla sitter bekvämt och tillsammans helt enkelt. Dubbelförarstoalr gör att det är skönt att ha sin gäst nära sig, vilket gör att man kan kommunicera ostört även i matchfart.

Välbalanserad. Sån planering syns oftast bara i mycket dyrare båtar. SeyRay ligger efter här. Vattentank längst fram, septitank lågt placerad mitt i båten. Skapar stort motorutrymme och båten går inte på aktern eller lutar åt någon sida vid bryggan. Balansen på båten känns också när man ligger i bädden fram. Där nosen gärna inte guppar med så mycket vikt fram.

Takhöjden är bra för lite längre personer, du står inte helt upprätt i en Searay 240 om du är 180cm lång.

Midcabinen har inte en klastofobisk sovsäckkänsla. Då öppningen sitter i mitten av sängen och är störst i klassen!

Bra service och support från FourWinns. Jag älskar deras reservdellager på webben. Där finner man saker som kan behöva, enkelt och lättvindigt. Rodins Marin Uddevalla tar ju in FourWinns och de har alltid varit bra att ha att göra med enligt mig. Men Ibland köper jag även direkt från FourWinns i USA. Inga problem att ringa till dem och fråga saker. Alltid hjälpsamma.

Nackdel: Att det sitter en Volovopenta i den. Dyra reservdelar. Dock tycker jag VP DPS drevet  är magiskt bra. Växlar fint, lättmekat. Lite sämre kvalité än SeaRay, märks på elsysystemet och när man börjar lyfta på luckor osv. Fourwinns använder tex ingen dämpningsmtrl i skrovet. Här är SeaRay bättre.

FourWinns 268 är större än övriga båtar du listar, så jämförelsen är lite svår. Även om det inte skiljer så mycket på pappret så kommer du märka väl att det är större båt invändlgt. Samtliga båtar har ju ett bra skrov, så det är väl ingen som sticker ut. En nyare båt innebär ju oftast mindre problem. Men åren går fort, och snart är det dags att göra förbättringar även på en 2008. Du köper dig bara några år med mindre problem.

SeaRay 240
Bra kvalite rakt igenom. Farsan håller på att renovera sin 250 och sågat och grejat mycket i den, Och det är inget snack. Den är mest välbyggd av alla båtar du listar. Mercrusier och Bravo 3 drev är bra grejer, lätt att finna reservdelar, billigt och alla kan sakerna.

Mindre bra planering av sittbrunnen. Men det beror ju på vad man är ute efter. Svårt att kommunicera med någon vid matchfart. Låg vindruta, gör att det blåser. Låg rigg, vilket gör att man sitter mindre skyddad i sittbrunen. Här är Glastron och FourWinns bäst av de båtar du listar.

Ingen ståhöjd i cabinen om du är  180cm. Klastrofobisk midcabin. Sovsäck-känslan är uppenbar. 

SeaRay 240 är otroligt snygg i sina linjer. Snyggaste båten av dem du listar.

Men som någon sagt tidigare, Du måste nog prova och känna på alla båtar vad som passar dig och vad du prioriterar. För mig är båten en social sak, där skall det vara bekvämt för samtliga samtdigit som det skall vara tryggt.

Lycka till med ditt val! Fina båtar allihopa! Den handlar bara om om hur man man vill ha det planerat.

Mvh

Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min familj är det ingen av båtarna som passar, men ändå lite kul fråga...

Sea Ray 240 -- på Blocket finns 240 med många olika inredningar, till och med en bowrider. Den som heter Blackline verkar shysst för dagsturer. De flesta verkar inte ha mittkabin? Antar att du menar Sundancer, som jag tycker verkar för liten att övernatta i en hel familj mer än i nödfall, trångt in till mittkabin, köksmodulen är minimal.

Bayliner 2455 -- verkar sällan ha ett rejält bord uppe att sitta och äta runt, plus att jag tycker rutorna fram som liknar skottgluggar förstör utseendet, så den går bort.

Glastron GT 249 -- solbädd uppe, men var ska man sitta och äta? Fram i förpiken, i mörkret?

Four Winns 268 -- den enda som är kvar, har en vettig U-soffa med bord bak. Köksmodulen lite mer rejäl, ser det ut som. Bra med öppningsbar vindruta. Denna båt är lite större än de andra om jag fattar rätt, men ändå snålt med förvaringsutrymmen om man ska vara ute på semester en hel familj.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar! Svårt det där med båtköp, man vill ju hitta den rätta och för ett bra pris, vilket inte alltid går ihop frown

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev en Glastron GT 249 gillar den förutom att det var dåligt med förvaringsutrymmen om man nu bryr sig om sånt. Skulle vilja förlänga badbryggan, någon som vet vart man kan köpa och förlänga badbryggan till en Glastron?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...