Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
us_oberg

Skydda bensintanken mot kondens: Isolering eller inte?

Rekommendera Poster

Jag skall installera en 90-liters rostfri bensintank i båten (Flipper 575). Grubblar lite på om det är bra eller dåligt att tapetsera tanken utvändigt med något skummaterial, tex skumplast eller något annat isolerande fuktbeständig isolering?

Alltså: Isoleringen minskar ju temperaturskillnaderna i tanken som alltså motverkar kondensbildning invändigt, vilket man ju vill. Å andra sidan står det ju i skrifterna att fasta bränsletankar skall omgärdas med ordentlig luftspalt för att förhindra korrosion, och om jag klär tanken i skum kanske det fungerar som ett våtvarmt omslag och ökar på korrosionen utvändigt?

Hur skall man tänka här? Någon som har kunskaper i ämnet? Isolera tanken eller inte, det är frågan?

tack

us_oberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minimera luften i tanken , fyll fullt ! Enda sättet ...varför , jo det är luften som bär med sig fukten . Luften har lättare att ändra temperatur , solen ligger på , varm vind , osv ..Din tank kommer inte kunna hinna värmas upp eller kylas ned i samma tackt som temperaturen i luften förändras , där av kondens mot den kalla ytan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Isolering gör temperatuväxlingarna ännu trögare så temperaturskillnaden finns under längre tid. Visserligen kanske inte tanken hinner kylas av under natten men hinner inte värmas upp under dagen heller. Det blir nog ingen skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du verkligen intresserad av en tank som inte kondenserar fukt kan du fundera på att stänga tanken. Våra tankar är öppna och hur pass fiffigt är det? Med en kran på luftslangen, en på bränsleutloppet och en ny oring i locket håller sig tanken torr och bränslet släpper inte ut de flyktigaste gaserna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta känns som överkurs. Bensinen är blandad med etanol, som tar upp vatten, så det är ingen risk att det ska samlas större mängder vatten i tanken. Det är heller inte samma problem med beväxning i bensin som i diesel. Se till att det finns ett bränslefilter med vattenavskiljare, det bör räcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag tror heller inte att vatten genom kondens är märkbar i bensintanken och gör ingen skada som vid diesel. 

Däremot är det bensinens flyktiga gaser som sticker iväg. Men då tanken är av den öppna typen är det inte säkert att den klarar trycket en varm sommardag så det kan vara riskabelt att stänga till.

Men avluftningen på dieseltanken stänger jag åtminstone på vintern eller nån gång då vi lämnar båten en längre tid. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kikade och tömde min fasta bensintank efter 5 år, fanns inte vatten alls i den.

Så för mig verkar det vara ett icke problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allright, så isolering kanske ställer till med mer risker än ev. nytta då? Tänker framför allt på korrosionsrisk utvändigt samt försvårad besiktning.

Jag tror jag släpper idén och installerar en vanlig vattenavskiljare på sugledningen istället, (vilket ju jag hade tänkt ändå).

tack för synpunkter!

mvh
us_oberg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att blir det för mycket vatten så kommer det fortfarande att blanda sig med etanolen men inte med bensinen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant! Tankevurpa av mig. Hade diesel i bakhuvudet. Där syns det bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...som blandas med etanolen ..? Tyvärr har jag inte erfarenheten att kunna se vatten i bensinen , lite otäckt om så är fallet med bubblan !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Häll lite bensin och i en syltburk lr liknande så ser du hur det ser ut... Hur det ser ut när det blandas med etanol vet ja inte... Men ska det bli en bubbla så krävs det nog mer än lite kondens,,,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

....och hur vet du att du sugit ut bensin med vatten i ? Svårt att se möjlighetn att fylla en syltburk med bensin från tanken och samtidigt veta att den innehåller vatten , om nu den separetat från varandra , typ din bubbla . . . ? Pratar vi teori eller praktiskt tömning av en stor tank halvfull med soppa ? För tömmer man en hyfsat stor tank så blir det massor av syltburkar :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast om etanolen absorberat vattnet så har ju bränslet försämrats. Det är ju inte så att vattnet försvinner mha etanolen, den följer ju med in i motorn och vad jag vet så är vatten inte så bra för explosioner...

Dock använde de ju vatteninsprutning i jaktplanen under 2:a världskriget men det har jag aldrig tagit reda på hur det fungerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha... Ja så det är bäst du sätter igång å äter sylt nu wink

Nej ja prata mer om teori... förstod adrig att du prata om att tappa ur en tankblush Men om du tappar ur en tank som du misstänker det är vatten i så sjunker ju det till botten på dunken fatet du tappar ur till... Annars tror ja autoexperten har nått medel man kan ha i tanken som tar med sig vattnet ut, eller så har du ju alltid k-sprit...

Men om du som sagt vill se hur det ser ut med vatten å bensin så kan man prova i en syltburlk/glas lr dylikt... Gjorde det själv när min motor krånglade för att se hur det blev... visade sig dock att det inte var nått vatten i mitt bensin smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...