Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
sorken88

Öppning för travarna i mastliket

Rekommendera Poster

Jag har en mast som tidigare var utrustad med rullbom, problemet är att det finns en öppning som är 120mm lång, 18mm bred och 5mm djup. Den var nog jättebra när man revade genom att rulla upp storseglet på bommen. Nu är den inte lika bra, då travarna trillar ut när man tar ned seglet. Även när man har seglet uppe, så finns det en travare som hamnar liksom på mellanhand. Försöker jag ändra läget på bommen, genom att föra den uppåt, blir seglet för långt och går inte att sträcka. På Hjertmans finns segelintag, men där är avståndet 19mm mellan botten och akterkant mast. Är det någon mer än mig som stött på problemet och har ett förslag till lösning? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på min mast sitter det en plåt som hindrar travarna från att trilla ut. När man vill ta bort seglet trycker man in den fjädrande plåtbiten och då kan travarna passera förbi denna. annars så spärrar plåten effektivt travarna så att de blir kvar i skenan.

Om det hjälper kan jag ta en bils nästa gång jag är ute vid båten.

MVH

Peter J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en kasett att köpa och montera.

Jag tog en stump SRS-rör (såna svarta rör som elverket använder närde skall lägga elkablar uppe på berget). 32 mm måste det ha varit. Sågade ett spår i röret med byggsågen. Har för mig att jag fick såga bort en liten remsa - två snitt med sågen. Tryckte in röret i slitsen och säkrade med ett par skruv.lite justeringsarbete med fil ock kniv har jag för mig att göra. Tjänade sen bra i 10 år.

Jag har en bild där röret kan synas. Möjligtvis finns den i min andra dator hemma - 55 mil härifrån.

På bifogad bild, som visar de norska prickarna, kan man ana överkanten på det svarta röret

post-945-1394237124,5314_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är djupet på rännan, det är bara fem millimeter, vilket gör det komplicerat att få in något som kan sitta där. Möjligtvis om man tar två relativt tunna plåtbitar och sätter utanpå och fäster på nån vänster. Kasetterna som säljs kräver nästa två centimeters djup, (19mm), och jag har bara fem millimeters djup. Skitproblem alltså, men å andra sidan så får jag säkert hjälp med bra förslag här, och eftersom flera hjärnor har bättre kapacitet än en hjärna, finns det sannolikt stora chanser att lyckas, (smörar litet för er wink)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borra ett litet hål genom rännan och sätt en saxpinne/sprint igenom? Så är det gjort på min Maxi77

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag låter få tillverkat två stycken delar som skall tjänstgöra som segelintag i 1mm mässingsplåt. om gud vill och allt går som det skall, så blir det jättebra, om inte, gör jag om det igen och utvecklar konstruktionen litet.cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det inte samma konstruktion som på min mast. Den hade ett djup så att SRS-röret kom in.

På min storfidra, som hade samma typ av mast som på havsfidran, hade en tidigare ägare - mekaniker med rostfritt som spiciallitet - tillverkat och monterat två böjda rostfria järn,ungefär som du tänker, fast infällda.

Din lösning verkar helt ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade samma problem på en tidgare båt, där hade man fräst upp ett spår för att repliket skulle lätt gå in, jag som ville ha travare satte dit en aluminiumprofil som jag fräste ett lagom brett spår i. Att hitta denna storlek var det svåra. Via en tillverkare av aluminiumprofiler fick jag reda på att de enda som beställde denna storlek var en tillverkare av torkställningar. Jag kontaktade dessa och fick köpa en liten stump som passade perfekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Provade uppfinningen i dag. Funkar inte, då en millimeter i likrännan stoppar travarna, (plast). Har tänkt om och får göra något som sitter utanpå masten, så det blir till att leka med epoxi och limma dit någon form av låsning, ungefär som på den bifogade bilden.smiley

post-10005839-1394237129,8823_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Killerboos förslag är ju både enkelt och funktionellt. om inte det nedtagna seglet hamnar alldeles för högt vill säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går inte, då blir det en gigantisk operation, där seglet får sys om, (mastliket blir för kort så det kommer inte att gå att sträcka seglet), och bommen hamnar löjligt högt upp, (de röda strecken visar nytt läge).

post-10005839-1394237130,5368_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej Bommen har du kvar där nere,  men kanske att det nedtagna seglet kommer för högt. Jag har inte mastat på ännu. Men har en liknadnde öppning på min mast. Där finns ett stopp som jag skruvar fast så att travarna inte åker ur, sitter högt men inte så högt som på din bild

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ombygd diskbänk funkade för mig

post-7565-1394237130,7911_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han har en Bianca 27:a Tommy. Men nästa vecka mönstrar han på som gast hos mig inför Bohusracet ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första större båt var en Bianca 27 som jag hade i 20 år. Får lite nostalgikänsla när man ser en,om så bara på bild.

En liten tanke.Misstänkt Gottlänning med hemmahamn i Skåne som segar Bohusracet med en av Bohusläns större seglare. wink yes

Närkommer ni till Smögen.

En liten tanke beträffande trådens problem. 

Skulle det inte gå att fälla in en köpekasett i masten!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi går i mål under natten till söndag nästa vecka. Förra året gick vi mål vid 7-tiden på söndag morgon.

Starten går klockan 11,00 fredag i Uddevalla.

En kasett funkar inte då likrännan tydligen är 5 mm djup bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du räknar med snabbare segling?

Att kasetten inte passar i nuvarande ränna är givet. Nu tillhör jag ju den grupp människor som om det är nåt som inte passar så fårman göra så att det  passar. Nån form av lösning finns på problemet.

På min Seldenmast var det ett utrymme på ca 30mm. I detta fallet sitter väl en aliminiumplåt ivägen.

Min tanke var - ta bort plåten så att kasetten går in.

Man måste naturligtvis tänka sig förbåde en och två och kanske tom 10 ggr innan man sätter multimastermaskinen, borrmaskinen, toppslipen eller vad katten man nu har för att ta bort plåtbiten med, i masten.

Man bör kanske också skulle tala med nån på Selden eller nån annan som jobbar med master. Gör man så som jag spånade kanske man skapar en allt för stor försvagning av masten. Kanske går det inte av andra själ. Men jag skulle nog funderat en hel del på det och kanske på alternativa lösningar.

Som en arbetskamrat alltid brukade säga; Det finns inget som är  omöjligt - det besvärliga tar bara längre tid -  och det tar vi först. yes

Hade samtidigt andra arbetskompisar där allt besvärligt var fullständigt totalt omöjligt att lösa. indecision

Senast ändrad av toaen | 20 juni 2012 | 20:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får väl komma ner till bryggan på söndag morgon så vi får ses nån gång Tommy? 

Eller e du rädder? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy, Bianca 27 är the boat of my life så att säga, projekten avlöser varandra hela tiden så klart! Men nu är snart de stora penseldragen slutförda, och då börjar finliret. Nä Gottlänning är jag inte och har aldrig varit, är född på den rätta sidan, om än litet för långt ned för din smak, (men jag luktar inte)smiley

post-10005839-1394237131,2071_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag misstänkte att du var Gottlänning pga dit nick. Sork är ju det Gotlänska ordet för pojke.

Jag byggde min Bianca 27 från ett tomt skrov och hade den i 20 år. Det var 20 år av båtjobbande. Sålde den 1990 och köpte en havsfidra. Sen har jag haft ytterligare tre båtar och 22 år av ständigt båtjobbande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ju konverserat tidigare via detta forum och det känns skönt att kunna kontakta en expert på båtar, och då i synnerhet på Bianca 27. Sorken88 tog jag som nick, då jag var åkandes motorcykel, och det gällde att hitta något bra snabbt. Målet med båtarbetet är att få en modern båt i ett gammalt skal, och det är inta helt enkelt. Jag menar då att man skall känna sig riktigt trygg och ändå ha kvar litet av känslan att det är en klassisk båttyp från sextiotalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...