Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
regn

Borra i glasfiber

Rekommendera Poster

Måste borra bulthål genom akterspegeln för att få motorn monterad. Det är trä mellan skikten, verkade vara i gott skick. Behöver nu goda råd hur jag ska göra för att de ska fortsätta hållas i gott skick (finns säkert fler än ett sätt). E silikon bra eller måste det limmas?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle borra ett tunt hål igenom akterspegeln, sedan ett stort hål inifrån med ett centumborr, men inte hela vägen igenom, bara fram till glasfiberplasten på yttersidan. Det hålet ska vara minst 10 mm större än bulten som ska igenom.

Sedan skulle jag plasta igen hela hålet inifrån, helst med epoxi som får suga in i träet som är distansmaterial. 

När det har härdat så borrar jag igenom en gång till, nu med den borrdimension som är lagom för bultarna. Hålet kommer nu inte i kontakt med trädistansmaterialet.

Och så skulle jag använda Sikaflex (eller Biltemas billigare motsvarighet) eller linda vulkaniserande gummitejp på bulten, fler lager nära skallen, så att det korvar till sig när man drar fast bulten.

Och stora brickor eller andra förstärkningar beroende på hur välbyggd aktern är och hur kraftig motor du har.

./stefan

... och inte silikon för att det är så gott som omöjligt att måla i närheten av där det suttit en silikonfog och många silikonkvaliteter har svårt att klara solljuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma med epoxi och borra på nytt med mindre borr e alltså ena möjligheten. Hur gör ja om ja vill använda sikaflex istället för epoxi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är liksom inte samma metod. Om man utesluter epoxyngutningen borrar man hål som passar för bulten lägger på sika som tätning och hoppas att det blir tätt. Om det inte blev tätt märker man efter 10 15 år när plyfan ruttant.

Jag bruka ofte göra en liten urfasning, koning, försänkning runt kanten på hålet. Då kommer det lite mer sikaflex som en packning.

Rött på bilden är urfasningen/sika (fast jag brukar i regel använda vit sika - svart nån enstaka gång när jag gör svartjobb wink)



Senast ändrad av toaen | 13 juni 2012 | 11:37

post-945-1394237116,7768_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går de att limma me glasfiberspackel istället för epoxi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte frågan om nån limning, utan mer en gjutning.

Går att gjuta i med glasfiberspackel, men det blir långt ifrån lika brasom med epoxy (-spackel)

Jag skulle blandat ihop epoxyn. strukit på ren epoxy på fästytorna, blandat i mickrobalonger i epoxyn och blandat till ett spackel som jag fyllt i hålet.

Fast det är väl en gammal båt du har. Det finns säkert 1000-tals båtar där man borrat hål, satt i bulten, kanske tom utan nån tätning och det har gptt bra i många år.

Man kan ju välja vilken  nivå man skall lägga sig när det gäller perfektionism.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är inte riktigt ny. Nångång från 80-talet. Blir säkert att kolla närmare på akterspegeln efter fyra fem år kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde det så här med sikaflex nu på eftermiddagen. Får se hur resultatet blir. Tack för hjälpensmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har jag gjort med epoxi blandat med glaskulor/talk för att plugga igen hål.
Ska du borra nytt hål så borra upp det först så att du kna göra ett nytt hål i mitten av eppoxin

- Fasa kanterna ordentligt så pluggen får en fin greppyta
- Tejpa hålet så du får en öppning på varje sida (gult)
- Blanda epoxi/spackelmaterial så du får en trögt flytande massa
- Fyll hålet och låt epoxi härda en stund men inte helt (rosa)
- Ta bort tejpen och skär bort överflödet innna det härdat färdigt
- Klart

Därefter följer man dom andras förslag med borning och fasning av det nya hålet

Anders
 

PS Ber om ursäkt för den kassa paintbilden  :)



Senast ändrad av Sueco | 13 juni 2012 | 16:08

post-10005640-1394237124,3077_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...