Mambo 76 Postad 13 Juni , 2012 Hur ska man tänka då man väljer tampar till sin bryggförtöjning? Säg att man har en båt som väger 6 ton, ska man då välja tampar med en hållfasthet upp till 6000 kg? Eller hur stora blir krafterna egentligen? Om man har ett något-så-när skyddat läge med sin 6-tonsbåt och den utsätts för en svallvåg eller vågor och vindtryck vid storm -är det då så att hela båtens vikt hamnar på en enda förtöjningstamp inkl fjäder, schackel, knap mm och räcker då en 6000kg-tamp? Eller kan det bli ännu högre belastning om t.ex båten är på väg uppåt i en våg samtidigt som flytbryggan är på väg nedåt? Ibland får jag intrycket att folk köper förtöjningstampar som ska klara båtens vikt. Det viktigaste tror jag snarare är att ha en vettig fjädring/dämpning som dels skonar linan men också båtens knap och infästningen i bryggan (eller var den nu sitter). Även om man har en överdimensionerad förtöjningstamp så är det något annat som kommer att ge sig när krafterna blir för stora. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 13 Juni , 2012 Man kan säkert försöka räkna på nödvändiga dimensioner, men det finns nog för många parametrar att ta hänsyn till för att det ska bli rätt. Som vad det är för typ av tamp, hur utsatt läget är, vilken värsta den kraft dom kan råka ut för är, vilken typ av knopar och splitar man har som försvagar linan och hur mycket, vilka ryckdämpare man har, hur långa tamparna är (dvs hur mycket tamparna själv fjädrar och vilka krafter dom måste ta vid svall), hur tamparna nöts, åldras och påverkas av solljus, vilken säkerhetsfaktor man ska lägga till, mm. I mitt tycke är det viktigaste av allt att du uppfyller försäkringsbolagets och båtklubbens krav. Dom flesta försäkringsbolag har tabeller på sin web. Många båtklubbar ställer också krav för att skydda andras båtar och utrustning. Försäkringsbolagen baserar helt säkert sina siffror på erfarenhet från försäkringsfall. Att då välja grövre tampar om jag inte har ett bra skäl för det, hade jag nog inte gjort. Och jag tänker inte heller sätta mig i sitsen att behöva argumentera mot dom om att mina tunnare förtöjningstampar visst borde hållit, och att det som inträffade skulle hänt även om jag följt deras krav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 13 Juni , 2012 Kolla med ditt försäkringsbolag om de har några krav gällande dimensioner, jag har sett rekommendationstabeller från några bolag och de rekommendationerna är alldeles för höga, många båtar har inte förtöjningsknapar som har plats för de rekommendationerna och blir väldigt klumpiga att hantera. För bryggförtöjning i hemmahamnen skall båten alltid ha tågvirke i polyestersilke, välj ej armerad polyester eftersom den är av sämre kvalitet och har lägre brottstyrka. Den brottstyrkan som anges på tågvirke är hängande kraft dvs om brottstykan är 6 ton så kan du teoretiskt hänga 6 ton båt i den tampen. den kraften som en 6tons båt belastar tågvirket med är mycket mindre, dessutom förtöjer du båten i flera tampar som fördelar kraften dock inte jämt mellan tamparna. Min personliga rekommendation för bryggförtöjning efter 25års aktivt båtliv är upp till 2 ton 12mm upp till 4.5 ton 14mm upp till 6.5ton 16mm upp till 9 ton 18mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2012 Förtöja för storm heter det. Knapar för tung båt klarar inte alltid av belastnngen vid ryck. Inte heller bryggan står rycken alltid. Så som TS är inne på är dämpningen eller fjädringen i tamparna det viktiga. Med flera varv tjockt förtöjningsgods runt gummifjäder av rätt storlek får man fjädring och hållbar förtöjning. Båtens förtöjning ska kollas upp vid storm från olika håll så den håller sig från bryggor och båtar när fjädringen spänns. Blir det för stor töjning blir det till att lägga av ett varv från gummifjädern. Knaparna ska sitta kvar i storm plus ryck. Inte alltid det är så på tunga båtar som inte är utprovade/små serier. Det var en stor motorbåt för några år sen som knaparna lossnade från däck eller ryckte sönder däcket. Dåligt förankrade. Tillverkaren ansåg köparen ansvarig pga brist på dämpning i förtöjningen. Vet inte hur det avlöpte med ansvarsfrågan. För att sova bra utan ryck när man är ombord är gummidämparen från bryggan för stela så båten rycker i sidled. Det är lika svårt att sova som om nån puttar lite på en hela tiden. Några ggr har jag då smugit upp i kallingarna och knutit med tunna flagglinor så långa som bryggplatsen tillåter. De fjädrar då några dm mjukt och knyckfritt. De vanliga tamparna har fåt hänga ned utan att användas mer än som säkerhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser