rutger 0 Postad 13 Juni , 2012 Hej. Jag undrar hur en ca 10cm påbyggd köl påverkar en planande båt?Alltså om man typ plastar in en fyrtumsbräda.Anledningen till att jag undrar är att min båt en Cresent 5 metare är hopplös att ro att den driver något fruktansvärt i lite blåst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2012 Den blir ännu tyngre att ro. Våta ytan ökar. En planande båt är inte roddbåt i första hand. Man får ta avdriften med årorna och styra snett vinden. Den skulle bli kursstgabilare med en liten köl. Du kan prova att sätta ned en skiva på en sida om relingen tex skruva fast med ett par tvingar ett sidobord. Det går då att segla båten med en Optimistrigg eller vad man har. Rodret eller en styråra därbak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Juni , 2012 Vanliga bohusekor som är avsedda för rodd är ju rundbottnade.De brukar ha en liten köl lämgst akterut. 7/8 cm hög och ca 75 cm/ 1 meter lång. Något profilerade i framkant. Det är ju inte bra om den sticker tvärt ner och man fastnar i något. Möjligen är hela kölen lite lägre i framkant. Letade efter bilder på ekor som ligger upp och ner utan framgång. Det närmsta jag kom var bifogad bild. Gör en liten köl enligt ovan. 28 mm är ju en vanlig tjocklek på virke. Hyvlad 1,5 tum är väl ca 34 mm. om du gör en liten köl enligt ovan. Slipar ren gelcote. Bara slipar ren den och inte bort den, så kan du plasta fast din lilla köl längst i aktern,med ett parvlager matta, så den sitter tillfälligt. Det är viktigt att den sitter rakt. Sitter den snett kommer båten att svänga. Om du inte gör jobbet allt för väl, så är det gansla lätt att bryta bort den. Du kanske tom bara skulle plasta fast kölen med ett par remsor eller tom bara sätta den i ett par klickar sikaflex för att prova. Om det fungerar ok kan du ju göra jobbet ordentligt med en torr kölbit senare och plasta fast den ordentligt. Man bör ju uppmuntra folk som vill ta det med ro. Ge oss lite feadback hur det går. Helst med bilder. Vi gamla uvar är så fruktansvärt nyfikna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser