Pivve 0 Postad 12 Juni , 2012 Idag när jag och mina vänner skulle ut med båten en runda så hände följande. Motorn startade precis som vanligt, gick jätte bra och varvade som den skulle När vi skulle gå ut från min hamnplats så la jag i backen och då dog motorn. Sen var den segstartad, tog bort dynan och kollade lite på motorn, allt så bra ut, lämnade dynan av och provade att starta igen, då gick den igång efter ett tag, så lät jag motorn stå och varva lite så att den verkligen blev varm, la på dynan igen och skulle backa ut så dog den igen. Lät den vila ett tag provade att starta igen, gick igång efter ett tag, lät dynan vara av så att den verkligen fick luft så gick det att backa, när jag skulle lägga i fram så lade vi på dynan igen så dog den. Någon som vet vad som kan vara fel? Det är en Mercruiser 5,7L V8 förgasare Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Juni , 2012 Om du med dynan menar motorluckan och problemet är helt relaterat till ifall luckan är på eller av så verkar det troligt att motorn inte får tillräckligt med luft. Kolla att inte ventilationshål blivit igensatta. Förövrigt är det dumt att dubbelposta (starta två identiska trådar)...det blir väldigt spretigt både för dig och för oss som ska svara. Så länge ingen hunnit svara i den andra tråden kan du radera den själv. Senast ändrad av Flintstone | 12 juni 2012 | 23:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pivve 0 Postad 12 Juni , 2012 Ja precis där är bara en dyna som täcker motorn, okej tack för hjälpen ska se om det funkar, kan man blåsa rent luftfiltret eller hur rengör man ett sånt? några tips? Okej! nu är den andra tråden borttagen =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2012 Det är nog inget filter i motorkåpan utan en skaplig öppning men är det inte öppet ned mot botten så den får luften där. En kåpa som är så tät att motorn blir svag sugs fast av undertrycket så kolla att dynan sitter som berget när motorn går. Kan det vara något som dynan kommer åt på motorn som gör den svagare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pivve 0 Postad 14 Juni , 2012 Där är inte så tätt så att dynan kan sugas fast.. och kåpan är bara en liten plastbit som jag tog bort och kollade på luftfiltret.. kan man rengöra luftfiltret på något sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 14 Juni , 2012 Dynan låter långsökt. Motorn har väll luftintag och har fungerat förut med dyna på. Tänkbara fel. Mikrobrytare (vid växling stoppas motorn ett kort ögonblick) Skit / vatten i bränslet (förgasaren) Hur mår motorn? Kompressionsprov, hur ser stiften ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 14 Juni , 2012 Mikrobrytaren som sitter på växelplattan i kombination med en trög växelvajer är ett vanligt fel. Finns en del trådar om detta på MG. Sök på växelvajer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pivve 0 Postad 14 Juni , 2012 Ja den fungerade helt prefekt förra veckan när jag var ute, varvade ut ordentligt och dog aldrig.. hur hittar jag microbrytaren? tacksam för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 14 Juni , 2012 Varför startar du en ny tråd gällande samma problem? Det är väl bättre att allt ligger i samma tråd? Du kan radera den andra själv så länge ingen svarar i den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pivve 0 Postad 15 Juni , 2012 Hej igen! Nu har jag varit nere vid båten igen och som förra inlägget så startar den jätte bra och blir varm och ligger jämt och fint på tomgång, men när jag ska lägga i fram eller back eller när jag ska varva upp den på tomgång igen så vill den dö, ger jag den mer gas då så varvar den upp och går jätte bra. Någon som vet vad som kan vara fel? har hört något om spännstål men förstod inte riktigt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 15 Juni , 2012 Har du kollat upp tippsen du fått? Hur mår motorn? Kompression?, Hur ser stiften ut? Trög växelvajer som påverkar mikrobrytare fel? Skit i soppan? Därefter kan du kolla tändningen. Vad är resultaten av dina undersökningar? Mikrobrytare sitter på växelwire vid en av avgaslimporna (troligen den på styrbord sida) Men pilla för guds skull inte på den om du inte vet hur du ska göra. Du kan se om den påverkas på rätt sätt. Alltså att wirar får den att snabbt växla läge vi manövrering. Därefter kan man mäta på den och se att den slår till/av på rätt sätt. Men kolla övriga punkter du fått tipps om. Och så kommer du tillbaka till denna tråd med resultat eftersom även andra här på forumet läser och lär om problem och hur man löser dem. Ha en bra dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pivve 0 Postad 16 Juni , 2012 Bytade tändstift så gick den hur bra som helst! Underbart tack för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 16 Juni , 2012 Bra att det löste sig och att du återkom med hur. Bra tipps till alla med motsvarande problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser