timson 0 Postad 12 Juni , 2012 Hej! håller på att byta ut elen i båten och nu har jag stött på lite problem. Jg har inte den blekaste hur jag ska koppla in tändningslåset. I båten sitter en b18 så det borde inte vara så komplicerat tycker jag. Låset jag köpt är ett med radioläge på dvs Radio-Off-Run-Start. På stiften baktill står det ACC / ST / IGN / BATT Det är dubbla stift på alla utom på den märkt ST. Tacksam för lite hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 12 Juni , 2012 jag tror det är ganska enkelt.. Har för mig att stiften sitter på motsvarande plats som läget är på tändningslåset. eller 1-radioläge 0 (inget stift)-av 2-motonr på 3-starläge (fjädrande.) och så ett jord som sitter i mitten eller för sig själv på andra motsatt sida . gissar att det är den som heter batt. ska vi tro att ign, är körläge och st-starläge. Då återstår ACC för radion. tänk bara på att sätta feta kablar på starten. är de för tunna kan de smälta... Senast ändrad av Marrexxx | 12 juni 2012 | 23:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 Juni , 2012 BATT är plus in till låset, IGN är ut till tändningen (tändspolen), ST är ut till startmotorn och slutligen ACC är radioläget. Allt annat som skall strömförsörjas när man vrider på tändningen tas ut från IGN, vid stor belastning via relä. Här kommer t ex plusmatningen till varvräknaren, tempmätare, indikeringslampor osv. Dessa skall ju vara på och av samtidigt som tändning. Att ST har bara en stift beror helt enkelt att den bara skall användas för start (återfjädrande) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 Juni , 2012 ? Varför vill Du ha jord i tändningslåset ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser