Gäst 2012 Postad 12 Juni , 2012 Båtvarvet som gjorde jobbet med slipning o epoxibehandlingen och la på bottenfärgen ska kolla in problemet imorgon men tänkte att jag skulle låta forumets målarproffs få komma med några uppslag. På styrbordssidans akterkant släpper bottenfärgen på ca 2 meter men bara på den del som ligger ovanför vattenlinjen, under sitter den. Slipning och epoxibehandling är gjord upp till den linje där släppet sker. Ett intressant och lika fult problem som skall fixas för min pedantiska båtägarsjäl klarar inte av denna defekt ;-) Kan någon förklara fenomenet? Senast ändrad av 2012 | 12 juni 2012 | 21:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 12 Juni , 2012 Av någon anledning tycker jag att färgen brukar sitta dåligt på den del som exponeras för solljus. En annan anledning kan ju vara att det finns vaxrester kvar. Kanske har de torkat av av båten och dragit ned vax från friborden ned till den epoxibehandlade ytan innan målning? J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 13 Juni , 2012 Eller så har de inte målat vått i vått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 13 Juni , 2012 Så kan det oxå vara. Detta är ett sådant tillfälle när man känner att vilken tur att vi inte gjorde jobbet själva ;-) Problemet äger vi inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Juni , 2012 Eller kanske tvärt om. Synd att jag inte gjorde det själv. Då hade jag vetat att det var riktigt gjort. Hade jag då fuskat så hade jag ju fått skyllt mig själv. Å andra sida spelar det ju ingen roll nu. Anledningen till att man vaxar och polerar och bottenmålar är ju för att båten skall va snygg när man sjösätter den - eller!? Senast ändrad av toaen | 13 juni 2012 | 16:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 14 Juni , 2012 Båtvarvet var på inspektion igår och man har rett ut vad som har hänt och det är väl den mänskliga faktorn. När vi bestämde oss för att höja vattenlinjen så hade detta inte kommunicerats av båtvsrvet till den som gjorde jobbet varpå slipning och epoxibehandling gjordes till de gamla linjen. När själva bottenmålningen sedan gjordes drogs den linjen där den skulle vara och då hamnade 4 cm av bottenmålningen på skrovsidans färg. Jag kan tycka vad jag vill som ägare men mest irriterad är nog båtvarvet... Om en vecka ska Seari upp på land för åtgärd. Någon har anledning att ta sig en funderare så att inte det händer igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser