Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Black-pearl

Impeller

Rekommendera Poster

har en Vp 5,7 och ska nu montera impellern. Misstänker att vingarna ska vikas så att dom följer medurs. Måste man smörja in impellern eller går det att använda lite diskmedel när man monterar den? Tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

diskmedel har jag aldrig funderat på om det funkar, men du är på rätt spår. Dels är det är det lättare att sätta dit den om du har lite halka på och dels skall den smörjas de fförsta sekunderna innan den hunnit suga upp sjövattnet som räcker för att smörja den sen. Men ja, kanske det funkar med diskmedel. själv använder jag vattenfast vaselin efter som detta inte påverkar gummit negativt.

Det skall bli spännande och se fler svar i ämnet.

/B

Ps. jag skrev om detta 3 ggr. för att inte få det att låta snuskigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde fungera med diskmedel eller smör el. vad man har som är halt. Kan man dessutom försöka få vattnet in i pumpen lite snabbare underlättar det för impellern som inte vill gå torrt.

Jag har märkt att om jag väntar lite med att skruva åt lockets skruvar helt sipprar det fram vatten efter en stund och då behövs ingen smorning alls. Glöm inte dra åt skruvarna. Det stänker annars vådligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror på åt vilket håll din pump roterar.

post-28418-1394237116,3462_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter ett varv har alla hittat åt vilket håll det är rätt vinkel ändå så det har ingen stor betydelse åt vilket håll de är vridna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattenlösligt smörj tex diskmedel skall det vara

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte impeller nyligen och provade med vattenfast vaselin... fungerade utmärkt. Lätta att trycka in och rotera för att få den att passa splinsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...