Rederiet 0 Postad 12 Juni , 2012 Ligger denna båt bra på trailern? Uppmärksammade detta ekipage vid rampen.. // Per Senast ändrad av Rederiet | 12 juni 2012 | 20:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 12 Juni , 2012 Jag tycker det ser baktungt ut, kan du få längre fran så vore det nog en god ide. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 Juni , 2012 Håller med Bosse, ser väldigt baktungt ut och tror att det blir en väldigt obehaglig transport! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Juni , 2012 Jag uppfattade det som att det inte är TS båt...men i övrigt håller jag med ovanstående, det är inte rätt (såvida maskin sitter kvar i båten). Enklaste sättet att kolla om man har rätt balans är att kolla kultrycket med en våg, runt 20 kg är väl det rekommenderade. Själv brukar jag bara lyfta för hand och köra på känn, har hyfsad koll på hur tungt 20 kg känns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 12 Juni , 2012 Av bilden att dömma verkar båten sakna drev så frågan är om man inte har lyft ur motorn med. Belastningen på hjulen verkar ju va någorlunda lika. Jag såg en båt (25 fots DC) i höstas som hamnat lite långt bak på trailern, den lyfte dragbilens (Volvo XC70) bakhjul 30cm! ovan marken. Kan tillägga att drevet tog i marken. Efter en hel del slit lyckades man flytta båten längre fram mot stävstödet och balansen var återställd. EDIT: Eller kan det va så att det är en eller två utombordare som saknas...? Senast ändrad av PeltO | 12 juni 2012 | 21:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Juni , 2012 Ja nu känner vi inte till hela historien, utan vi spekulerar runt en bild där perspektiven kan lura oss. Men rent skenerellt så är det en fördel på rampen med lite bakvikt på trailern då nästan alla bilar i dagens läge är framhjulsdrivna. Senare under trailningen vill man ju ha lite mera kultryck och 20 kg tycker jag verkar lite lite, jag skulle föredra 40/50 kg, men det kanske varierar på olika dragbilar vad som känns bäst. När jag har min båt mot stävstödet så har jag bakvikt, sedan när jag har kommit upp från rampen stuvar jag fram en hel del tung utrustning i fören för att åstadkomma ett lagom kultryck. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser