Gå till innehåll
onsdag 17 december 2025
IW23

Dålig mobiltäckning i sthlms skärgård?

Rekommendera Poster

Hej! En fråga till er som har varit ute en del i sthlm skärgård: Är det ofta dålig täckning eller brukar mobiltäckningen vara tillförlitlig? Jag har nästan bara varit ute i skärgården innan mobiltelefoner var vanliga, så har mkt liten erfarenhet av det själv och hoppas kunna få tips av er som har varit ute mer!

Planerar att om vädret tillåter vistas en del i ytterskärgården. Är det sämre med mobiltäckning där eller det kanske kan vara varierande även i innerskärgården? Jag har två telefoner med olika abonemang, om det har betydelse.

Undrar egentligen om jag borde skaffa en VHF eller om jag kan knuffa den investeringen framåt något år. Verkar gå på ca 400 kr kurs, 300 kr prov, 500 kr license. Sen vet jag inte vad själva VHFen kostar men det blir ju en slant för allt i hop hur som helst.

Det är inte främst bekvämlighet jag tänker på utan jag kan nöja mig med väderprognos på vanliga mottagar-radio på vissa tider etc. Utan tänker OM det skulle hända ngt, att kunna tillkalla hjälp. Vad säger ni? kan man nästan alltid ringa med mobilen eller är VHF något de flesta båtar har/borde ha?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig märkt att jag varit utan täckning på min mobil som är kopplad till 3. Tror vi hade täckning ute på Tärnskär (Långviksskär). Har VHF ändå men bara som säkerhet. OM något händer kan vem som helst i båten bara hålla inne alarmknappen på VHF;n en liten stund så vet sjöräddningen att något hänt samt min exakta position. Det känns rätt tryggt om t. ex. frun blir stressad om jag drabbas av plötslig sjukdom. Efter det kan vi ange vad som hänt. Om vi inte ropar upp kommer är det ändå ett alarm som sjöräddningen kontrollerar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom att tänka på att min VHF är sammankopplad med plottern så alla kanske inte kan skicka exakt position. Sjöräddningen vet iaf från vilken båt alarmet kommer och vem som står för certifikatet på VHF;n.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...