Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Elpadino

enbart genua

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en albin 78 med rullgenua. Personen jag köpte båten av föreslog att ibland enbart segla med genuan ute om exempelvis var ute ensam eller om bara inte orkade kämpa upp storseglet.

Men jag har nu hört att det inte är bra att enbart segla genua, då spänningarna på riggen blir fel och kan orsaka skador.

Kan någon bekräfta/dementera detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du seglar under normala förhållanden så tror jag inte att det är nån större risk att segla med enbart Geuan. Det är nog betydligt värre med en felaktigt/dåligt uppspännd rigg.

Att segla med enbart genuan, speciellt om man har rulle är ju ganska bekvämt och är ju ganska vanligt att man gör så - av lathet. wink Det är ju Genuan som ger det mesta av den framdrivande kraften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Framför allt på undanvind tycker jag det funkar bra när man är ensam, om det blåser en del. Risken att få bommen i huvudet blir nära noll (allt går ju...), och graften hamnar rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror heller inte att det har nån betydelse. Krafterna blir inte större för att man utesluter storen. Den ger ju mer kraft till seglingen och inget i riggen får märkbart större påkänning med bara försegel. Då ska båten/riggen vara väldigt känslig på nån punkt. Har man barduner t.ex så kan ju båda vara satta då inget storsegel är ivägen.   

Spänn upp riggen så inget vant slackar på hård kryss och segla bekvämt. Tycker själv det är skönt att slippa storseglet när man inte har extremt bråttom och det har man ju gärna inte på sjön. Då blir man bara liggande i hamn längre. Bryggsegling är visserligen även trevligt men inte så trevligt att man behöver jäkta dit. 

Dyrt är det också numera. Bäst är att inte hinna fram och istället ankra upp i en lugn vik. En grej vi börjat med som fattiga pensionister. De nya bryggföretagarna hittar nog en massa rika båtfarare som ockuperar de förbeställda bryggorna.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förtydligande, graften är kraften. Alltså, ingen cool seglarslang, bara feta fingrar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hade du väl inte behövt talat om.

Det gäller ju att vi seglare uttrycker så tillkrånglat som möjligt så att de flesta tror att segling är nåt märkvärdigt och väldigt svårt.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Graften är den kraft som på kryss pressar båten kranbalkskvadrant mot genuans grafiska tvärsnitt, den så kallade Graften. Enkelt att förstå om man är initierad.

Vi måste försöka hålla seglingssporten ren från klåpare som inte kan tala eller skriva så man förstår. 

Barduner är synonym till dynorna vid baren för de som inte förstod det. Bolstrade dunfyllda pösiga saker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...