Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
sorken88

Service av Furlexrulle

Rekommendera Poster

Kan man serva sin Furlexrulle när den sitter monterad på båten, eller är det ett arbete som kräver att den inte är monterad? Vad jag avser är om det är möjligt att smörja upp den på plats, utan att behöva ta ner segel, förstag och eventuellt masten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man läser Seldens servicemanual är det inte mycket som behöver göras. Förslagsvis varje höst om man riggar av. Om du gör det när båten är riggad får du ta ner seglat, så du kommer åt toppsvirveln. 

Skjölj av hela rullen med sötvatten, låt torka, Smörj aluminiumen med vax. Kläm in fett i lagren. Se manualen.

http://www.seldenmast.com/page.cfm?id=6618 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen, tack för informationen jag kunde naturligtvis tittat i manualen, men ibland är man litet korkad och ser inte skogen för alla träd. I manualen framgår att det går att trycka i litet fett om man lossar på en skruv/skruvar. Ska testa, så får vi se hur det går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en båt med Furlexrulle sen 2003. Seglat med den i fyra sommrar. Har aldrig gjort nåt med den under alla år, mer än spolat av med färskvatten de två gångerna jag tagit ner masten. blush

Senast ändrad av toaen | 12 juni 2012 | 13:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...