Flygfyren 0 Postad 12 Juni , 2012 Jag har en VolvoPenta AQ151C och den visar högt smörjoljetryck! När jag startar och kör på tomgång visar mätaren rakt upp (normalt), men när jag kör bottnar mätaren. Jag tänkte försöka reda ut om den visar fel eller om det faktiskt är så att trycket är för högt. Jag frågade på en VP verkstad och de sa att det antagligen var jordfel… Jag har kontroll mätt kabeln mellan givaren och instrumentet och den är det inget fel på (Det är noll motstånd i kabeln och inget jordfel). Jag har kontrollerat vevhusventilationen och den är OK. Jag gissar att det kan vara flera orsaker till högt oljetryck. Här är de som jag kommer på: 1 – att det verkligen är högt oljetryck! 2 – att det är fel på givaren 3 – att det är fel på visarinstrumentet 4 – att det är fel på kabeln Är det någon som har tips på hur jag skall gå tillväga för att reda ut det på bästa sätt? För att felsöka visare och givare måste man veta vad givaren skall ha för motstånd vid olika tryck, men då uppstår det ett problem. Jag kan inte hitta någonstans i serviceboken vad den skall ha för värden. Jag har letat lite på nätet och konstaterat att det är någon standard utan olika mellan olika märken, och olika inom samma märke. Finns det någon som vet vad original givaren skall ha för motstånd (resistens) vid olika tryck? Min givare har ett motstånd på 225 ohm vi noll tryck. (Jag har en VP original nr: 834920. Skall man köpa en ny är den ersatt av VP nr 3857532.) Tacksam för alla tips och hjälp jag kan få! PS jag hittade en Verkstadshandbok,Elsystem, Elkopplingsscheman (31, 32, 41, 42, 43, 44, 300-serien) på nätet, och i den fanns följande data. Motståndstoleranser, mätning vid fallande tryck vid 20°C Provningstryck Singelgivare 0 bar 10 ohm 3 ,-5 ohm 2 bar 52 ohm ± 4 ohm 4 bar 88 ohm ± 4 ohm 6 bar 124 ohm ± 5 ohm 8 bar - Jag antar att dessa inte fungerar på min då den har en annan givare (annat arbetsområde). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 12 Juni , 2012 Hej. Kan du inte få tag i en vanlig tryckmätare (analog) som du ansluter på uttaget/motor och kolla med?. Så vet du om det är högt oljetryck eller mätaren. Har du högt oljetryck i motorn kan det vara reducerventilen, om det finns på din modell. Eller om det är mätaren = givaren eller mätaren. Mvh. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 12 Juni , 2012 Det vanligaste felet är att givaren har gett upp. Koppla in en potensiometer istället för givaren så vet du att instrumentet är OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2012 Skulle satsa en peng på att mätningen är OK. Varför skulle den ge normalt tryck på tomgång? Möjligen att den visar lite högt då tomgång kanske skulle ge lite lägre oljetryck. Men inte mycket fel i vilket fall. Troligare då att något ger motstånd. Igensatt filter eller liknande. Extra tjock olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 12 Juni , 2012 Oljetrycket kan bara nå ett visst värde innan övertrycksventilen i oljepumpen öppnar och släpper tillbaka olja i tråget, ett igensatt oljefilter kan inte påverka denna mekanism, tjock olja får vara väldigt tjock om det skall påverka märkbart, man kallstartar heller inte sin båt i -18 grader så oljan är inte så farligt trögflytande vid kallstart på sommaren. Felet måste ligga i oljepumpen om trycket plötsligt har ökat, men det är mindre sannolikt på varje kass oljepump går det en ocean av trasiga oljetrycksmätare, framgörallt givarna är allmänt kass, dom verkar inte tåla att sitta på motorer så bra. Åtgärd 1 är att kolla med en bra mätare om trycket stämmer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flygfyren 0 Postad 12 Juni , 2012 Tack för alla tips! När jag tittar i verkstadshandboken skall oljetrycket vara 2,5-6,0 kg/cm2 (35-85 psi) vid 2000 rpm och varm motor. På min visare slutar skalan på 80 (psi antar jag), och när jag tittar i reklambroschyrer för motorn sitter det samma instrument original. Jag kanske har normalt oljetryck trots allt! Märkligt att man gör ett instrument som har en skala som är mindre än notmalt värde… Hur skall jag då veta om jag får ett för högt värde? Senast ändrad av Flygfyren | 13 juni 2012 | 05:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2012 Med tanke på reducerventilen vid pumpen får motorn aldrig för högt tryck. Oljetrycksmätaren visar att det är OK. Emdast för lågt tryck ska man va observant på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flygfyren 0 Postad 13 Juni , 2012 OK tack! Det kan ju förklara varför visaren är designad som den är. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 13 Juni , 2012 Jag har två gånger drabbats av att oljetrycket har visat sig nornalt vid tomgång men vid förhöjt varvtal har mätaren slagit i botten. Bägge gångerna har det varit fel på givaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 13 Juni , 2012 Men vad händer om det blir fel på reducerventilen då...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2012 Ja då är man illa ute. Kugghjulspumpar måste ha en övertrycksventil men blir det fel på den trycks den nog ut och förstörs helt dvs håller inte emot alls så trycket faller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2012 Ja då är man illa ute. Kugghjulspumpar måste ha en övertrycksventil men blir det fel på den trycks den nog ut och förstörs helt dvs håller inte emot alls så trycket faller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 14 Postad 13 Juni , 2012 Med tanke på hur många bilar som rullar på våra vägar och har samma system med övertrycksventil så är det inte speciellt troligt att den skall ge upp då det är en simpel och under årtionden beprövad konstruktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders67 4 Postad 14 Juni , 2012 De var det jag menade. Den behöver inte alls tryckas ner o fastna så den ger lågt tryck jämt. Den kan fastna uppe också så den ger högt tryck när du gasar upp. Jag vet. Jag har sprängt oljeledningar till oljefilter på det sättet. Senast ändrad av Anders67 | 14 juni 2012 | 12:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Juni , 2012 Finns eller fanns även kugghjulspump för kylvattnet, har nämligen en sådan i min gamla Albinstånka. Den pumpen har ingen övertrycksventil utan en brytpinne för drivaxeln. Min kuggoljepump däremot har bara en fjäderbelastad modern övertrycksventil samt saknar brytpinne. (Inte ens filter finns, man antas byta den halvliter olja motorn rymmer litet oftare istället.) Gissar att ventilen är känslig, men att i oljefallet är den så välsmord och skyddad mot föroreningar att den nästan inte kan krångla? Hoppas iaf på det. (En ventil i kylpumpen skulle nog f.ö. balla ur direkt pga rost&smuts!?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flygfyren 0 Postad 18 Juni , 2012 Jag chansade och bytte givare efter diskussionen ovan och nu visar mätaren OK hela tiden. Min gissning är att jag antagligen har ett korrekt smörjoljetryck… Min gamla givare har ett motstånd på 243 ohm vid noll tryck och den nya har ett motstånd på 261 ohm. Den skillnaden är gissningsvis större än vad toleransen är för givaren. Tråkigt att kunskapen och supporten från VP är så låg. Jag har frågat på den största VP återförsäljaren i Stockholm och i Göteborg och ingen har kunnat eller velat berätta för mig vad motståndet skall vara på givaren. Hade jag fått den informationen hade jag kunnat lokalisera felet och sluppit chansa. Tur att det finns forum där man kan ställa frågor och få svar! Tack för tips och råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser