rvilhunen 0 Postad 12 Juni , 2012 Min motorsrumsfläkt i segelbåten startar inte längre när jag slå på tändningen till VP Md2020. Fläkten fungerar och jag när jag mäter spänningen vid fläkten så har jag endast 10 v, någonstans tappar jag spänning. Har följt kablarna så gått det går och fått fram följande se bifogad bild (1) Kabeln från fläkten går ihop i ett rör med en annan kabel (2) som jag inte kan lokalisera källan till. På andra sidan röret (vid instrument panelen) är minus kablarna ihopkopplade och bägge plus kablarna är kopplade till ett relä. Den ena av dem har en säkring, ser det ut som. Sedan är det en svart och en röd kabel som är ansluten till relät, kan inte heller där lokalisera källan med säkerhet (3) Är det någon som kan förklara hur det är kopplat och vad den troliga felorsaken är? Tack på förhand, Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2012 Du skriver att fläkten fungerar men när du mäter är det 10V. När fungerar fläkten? Den bör ju klara sig med 10V eller är den så känslig? Eller mätte du 10V då inte fläkten belastade? Då har du riktigt dåligt med ström om det inte räcker till voltmetern bättre än så. För att få fram spänngsfall över en misstänkt kontakt kan man mäta plusledaren före och efter varje kontaktställe och belastningen (fläkten) ska givetvis sitta på plats så det behövs ström. Utan ström, inget spänningsfall. Voltmetern belastar nästan inget och då leder nästan en saltstänkt isolering tillräckligt för att visa volten. Det går att sticka små hål i isoleringen om man inte kommer åt att mäta på kontakter. Sätt en tunn nål i mätpinnarna så kan du lättare följa ledarna och mäta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rvilhunen 0 Postad 12 Juni , 2012 Jag mätte på kablarna till fläkten. När jag sedan kopplade fläkten till batteriet direkt så fungerade den utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Juni , 2012 Jag kan inte påstå att jag hängde med riktigt i förklaringen eller elschemat men har jag uppfattat rätt i att motorrumsfläkten är kopplad via ett relä? Om så är fallet, vad är det för monsterfläkt du har? Normala motorrumsfläktar är kopplade direkt till strömkällan, via en säkring givetvis, och behöver inte matas via ett relä. Inte ens kylarfläktar i bilar är normalt sett matade med relä... Om det är en fläkt av normalstorlek skulle jag dra nya kablar direkt från strömkällan (via en säkring) så vet man att kablarna är friska. Förresten, går fläkten konstant när motorn går? I så fall, behövs det för kylningen av motor? Annars brukar man ju bara köra fläkten ett par minuter innan start och sedan stänga av den. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 12 Juni , 2012 På vilket stift på relät är fläkten ansluten? På din skiss tolkar jag det som om fläktens plus sitter på 30 och där brukar man normal ansluta spänningskällan, t.ex. B från batteriet. Om det är kopplat så har inte relät nått med fläktstyrningen att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aando 2 Postad 12 Juni , 2012 Reläet kan vara för att fläkten ska starta när tändningen slås på. Kolla alla anslutningar så att dom inte ärgat vilket kan göra att det blir knas med ström /Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 12 Juni , 2012 Så kan det säkert vara Leif...men jag undrar varför. Jag inser att det är en segelbåt med en dieselmotor så fläkten har kanske en annan funktion än för motorbåtar med bensinmotorer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rvilhunen 0 Postad 12 Juni , 2012 Detta är en fabriks installation på en Beneteau 31.7 från 2003. Fläkten går igång när tändningen slås på. Jag tror att den går även när motorn har startat för att driva ut varmluft från motorrummet, men är lite osäker eftersom den inte hörs då. På något sätt som jag inte fattar är den kopplad till tändningen. Jag har tittat på el schemat från VolvoPenta men där finns inte någon fläkt inritad. Vet inte heller vilken plus kabel som är vad när den kommer ut från röret, (1) eller (2). Jag förstår att detta inte är lätt för någon att förstå. Men min förhoppning var att detta är en standard installation och kanske vet någon då hur man brukar koppla in en motorrumsfläkt. Senast ändrad av rvilhunen | 12 juni 2012 | 22:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Juni , 2012 Det är väl inte så enkelt att det är lite klena kablar på tändningslåset så man valt att bara ha en manöverström från låser och fläkten matas genom ett relä? Att inte fäkten fungerar kan ju bero på att reläet har lagt av eller dålig kontakt någon stans. Kalle Senast ändrad av Pentax | 12 juni 2012 | 22:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rvilhunen 0 Postad 13 Juni , 2012 Tack för alla tips.... Troligen är det väl relät som felar och jag får försöka undersöka/mäta lite mer hur relät är kopplat men jag gissar att det är enligt: 30 : från batteriet (men hur det kopplat måste jag lista ut) 87: till fläkten 86: Styrström till relät (hur det kopplat måste jag lista ut, fann ingen direkt koppling från tändningen vid instrumentpanelen, men den måste finnas eftersom man får ström på 87 när tändningen slås på/av) 85: - jord Hälsningar Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rvilhunen 0 Postad 13 Juni , 2012 Tack för alla tips.... Troligen är det väl relät som felar och jag får försöka undersöka/mäta lite mer hur relät är kopplat men jag gissar att det är enligt: 30 : från batteriet (men hur det kopplat måste jag lista ut) 87: till fläkten 86: Styrström till relät (hur det kopplat måste jag lista ut, fann ingen direkt koppling från tändningen vid instrumentpanelen, men den måste finnas eftersom man får ström på 87 när tändningen slås på/av) 85: - jord Hälsningar Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser