lenrok 0 Postad 12 Juni , 2012 jag har servat min jhonson vro 50 -96 med stift och ny växellådsolja, jag har fylt på olja till nivå 2 som ni kan se på bilden, när jag skulle test starta motorn i tunnan så började det efter 1-2min tjuta i gasreglaget, vad indikerar det? måste jag lämna in den eller kan man lösa det själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 12 Juni , 2012 Låter som den inte får tillräckligt med kylvatten från tunnan. Provat med en spolmuff? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenrok 0 Postad 12 Juni , 2012 när jag fyllde på olja i nivå 2 och den blev full så satte jag dit skruven och fyllde lite på nivå 3 också, är det fel att fylla på där? kan det vara orsaken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 12 Juni , 2012 Det finns ingen givare som känner av oljenivån i växelhuset. De givare som finns känner bara av motoroljenivå och värme. Om motoroljenivån är ok, återstår att kolla att motorn får kylvatten (skvallerstråle) och/eller att termostaten inte är kass. Sista möjligheten är att själva summern i reglaget strular. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 12 Juni , 2012 Har svårt att tro att den tjuter för lite växelhusolja. Du måste skilja på växelhusolja och motorolja. Hur blandar denna motor oljan till bensinen? Blandar du olja i bensintanken direkt eller är det separat matad olja? Körde du motorn i en tunna eller med spolmuff? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 12 Juni , 2012 Låter absolut som övertemp-larm. Om det var oljetrycket så borde det börja tjuta direkt, inte efter ett par minuter. Kolla skvallerstrålen som någon föreslog. Om du torrkört motorn så kan du ha kvaddat impellern. /Rm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenrok 0 Postad 12 Juni , 2012 jag blandar oljan direkt i tanken, och jag provkörde den i en stor blå plast tunna med bra vatten nivå precis som om den låg i sjön, vatten strålen ser bra utt det är fullt sprut i lite drag läge, men på tumgång är det inte helt fullt sprut, otroligt tacksam för alla som svarat och hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenrok 0 Postad 12 Juni , 2012 nu har jag provat igen, och det ser bra ut, men jag minns inte att det kom så mycket bubblor nere från propelern, och jag minns inte att det kom vatten från (Nr 1 bilden) annars tycker jag allt ser Ok ut.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 12 Juni , 2012 Jag vill falla tillbaka till det jag skrev tidigare, hade en Mercury 50hk 4 takt -00 som pep när jag körde den i tunnan, men när jag satte på en spolmuff så tystnade det. Har ingen bra förklaring på varför men min motor tyckte inte om att hämta kylvatten från tunna iaf. Edit: Hade precis som Du en kapad tunna Senast ändrad av SeaMaster560wa | 12 juni 2012 | 14:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sakkunnig 3 Postad 12 Juni , 2012 Bubblorna är avgaser som kommer ut via kanaler genom propellern. Helt i sin ordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenrok 0 Postad 12 Juni , 2012 är det normalt att det ska komma vatten och avgas från Nr 1 på bilden?? min sista fråga, annar kör jag till sjön och provar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 12 Juni , 2012 Om jag vore dig så skulle jag kolla termostaten innan du ger dig ut, på mig låter det som typiskt termostatproblem och överhettning i motorn. Hade liknande problem med min Yamaha, som brukade strypa varvtalet vid överhettningen. Funkade perfekt efter termostatbyte. PS: En sådan tunna som du har på bilden har jag också och kör mina motorer där vid höstkonserveringen. Senast ändrad av jan_af_lisoe | 12 juni 2012 | 16:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenrok 0 Postad 14 Juni , 2012 Jag löste problemet med att kopla bort vro pumpen! fungerar utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser