Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Jan--

Bensin flödar ur förgasaren på Mercury vid start och stopp

Rekommendera Poster

Hej
Har fått ett knepigt fel på min Mercury 9,8 från -83. Motorn startar lätt och går jämt och bra men när jag stänger av den så rinner det bensin ut ur förgasaren genom insuget. Samma sak händer om jag använder choken vid start, då rinner också bensin ut samma väg. Det verkar som det även rinner in bensin i vevhuset. När jag monterat av förgasaren och kör runt motorn så sprutar det bensin ur den lilla slangen som går mellan vevhuset och förgasaren. Det kommer inget om jag pumpar hårt på blåsan så nålventilen tätar tydligen. Har monterat nytt membran, ny nålventil och justerat flottörnivån till rätt mått 6,4mm men det hjälpte inte. Tyvärr har jag inte fått tag i ny flottör så den gamla sitter kvar. Kan den gamla bli dålig med dålig flytkraft så inte nivån stämmer. Något annat nyttigt tips eller någon som har en förgasare liggande?

post-4265-1394237115,064_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Ja den kan bli dålig. Tappa flytkraften om det är hål i den tex. eller gammal.

Om flottörhuslocket är tät i packningen, sätt en slangbit på inlopp bensin och tryck på, och kolla så flottörventil vrekligen är tät.

Kolla även om den har en packning på insidan av flottörhuset mellan flottörhuset och nedre delen av miten på förgasarens. 

Om detta är riktigt så har du lite för hög flottörnivå, eller ibland om det finns avluftning i flottörhuset så kan det bli övertyck om den är täppt.

Kolla 

Senast ändrad av Anders67 | 13 juni 2012 | 07:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för svaret.

Jag testade idag att sänka flottörnivån till 15 mm mot rekommenderade 6,4mm. Motorn startade lätt och gick hyfsat, man kunde dock höra att den missade någon gång när jag ökade varvet. Tyvärr så började det komma bensin igen när jag stoppade motorn. När jag pumpar hårt på blåsan läcker inget ut, men när jag startar med choke eller stoppar så kommer bensinen ut genom insuget. Flottören är av något massivt flytmaterial.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkar flottörens flytkraften normal? Jag tycker den sjunker lite väl mycket.

På bilden ligger den i bensin.

post-4265-1394237126,943_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min första tanke var att den är kass, men testet säger inte så mycket. Monterad i förgasaren bärs vikten av metallfästet huvudsakligen upp av sprinten som håller flottören. I ditt test måste flytkroppen bära hela denna vikt.

Jag skulle nog byta flotören. Det kan tänkas att flytkroppen som jag tror är massiv, inte tål etanol. BF 95 innehåller 5 % etanol sedan ca 10 år tillbaka. Kolla om det inte går att få tag på en flottör med ihålig flyttkropp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har letat efter en ny flottör men det verkar inte som det finns här utan då blir det att köpa från USA. Komplett beg förgasare verkar också vara svårt att hitta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns den att beställa som iorginalreservdel i USA så tycker jag t.ex. Marinshopen också måste kunna få tag på den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu bytt flottör och ingen förbättring. Det verkar som det är slangen som kommer från vevhuset och går direkt till förgasaren som är boven. När jag provade en annan förgasare som saknade denna anslutning så kom det inget rinnande ur förgasaren vid start o stopp. På den motorn gick slangen från vevhuset direkt upp till en nippel vid insuget i cylindern. Men min motor saknar denna nippel.

Har jag slangen bortkopplad från förgasaren så kommer det lite bensindroppar emellanåt ur slangen, dock verkar den bensinen ganska oljig. Vad gör den för nytta? Smörjer den något eller är det bara en dränering? Funderar på att borra upp ett hål och gänga på samma ställe som på den andra motorn. problemet är väl att skaffa en så liten nippel. Är det normalt med bränslesprut från slangen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...