johanvarmdo 0 Postad 11 Juni , 2012 Jag har idag 2 förbruknings batterier på en huvud brytare och 1 start batteri på en annan brytare. Har inte haft båten så länge men skall enligt säljaren vara 2 separata system. Dock skulle jag vilja köpa nya förbruknings batterier då de verkar trötta och är av olika märken och typ. Det som gör mig lite förvirrad är att från start batteriet går det sladd från minus till första förbruknings batteriet och även det andra. Vad betyder det? Att om båda ström brytarna är på laddas allt? Nästa fråga är vågar man köpa 2st nya batterier av samma märke när även start batteriet på något vis är inkopplat då jag läst att man ej helst skall blanda? Dock verkar start i bra skick. Sen undrar jag också om man kan köpa mer amp timmar än de som sitter i eller behöver man ändra säkring eller dyl för detta? Hade hoppats kunna klämma in 2x100amph till förbrukning . Osäker på vad det är idag exakt men det är ett längre och ett kortare batteri. All info mottages med stor glädje Med vänlig hälsning, Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 11 Juni , 2012 Köp 2 nya förbrukningsbatterier, dom behöver inte vara av samma fabrikat som startbatteriet. Minus är de allra flesta fall ihopkopplade till en enhet, man brukar skilja dem åt via plus. Du kan absolut köpa mer Ah då det bara är platsen som styr detta, säkringen har bara med uttaget av effekt att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 11 Juni , 2012 Det är omöjligt att med säkerhet ge direkta råd med den information du ger men lite generell information kan man ju alltid bjuda på. Att batteriernas minuspoler är sammankopplade är inte konstigt alls, det är en förutsättning för att generatorn ska kunna ladda alla batterier. Dock betyder inte det att alla batterier laddas, det beror på hur systemet är uppbyggt i övrigt. Du kan absolut ha olika typer av batterier i förbrukningsbanken mot startbanken, det är till och med så att du bör ha olika typer. Förbrukningsbanken ska ha förbrukarbatterier och startbanken ska startbatterier. Du kan köpa hur många Ah du vill, ju fler desto bättre! Det är plånboken och det fysiska utrymmet som sätter gränsen. Du behöver inte byta någon säkring, det har inte med batteriernas Ah-antal att göra utan hur många A förbrukarna drar och det förändras inte med batteristorleken. Kolla in den här sidan: http://www.skyllermarks.se/sv/tips-och-rad/sa-kopplar-du-skiljerelaet så ser du ett generellt elschema för laddning. Läs igenom hela den siten så kommer du lära dig jättemycket! Du bör också skaffa dig en eller ett par böcker om båtel om du vill fixa själv. El är inget man ska fippla med utan att veta vad man håller på med, även 12-volt kan skapa förödande bränder. Ett välanvänt talesätt är Friskt kopplat, hälften brunnet. Vet du skillnaden mellan spänning, effekt och ström? Känner du till deras respektive enheter? Om inte, läs på innan du börjar koppla och greja med ditt elsystem. Böcker och Google är dina vänner! Mvh Fred Edit: Westfjord var en minut snabbare. Senast ändrad av Flintstone | 12 juni 2012 | 00:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 12 Juni , 2012 Håller med övriga. Men en liten varning. Det är inte svårt att koppla 12V, men man måste tänka på några saker: Ett 12V blybatteri användes från början just för att starta motorer. Då krävs det mycket ström under kort tid för att driva startmotorn vilket blybatteriet ger. Det kan bli 100-200 A under de sekunder startmotorn går. Men det betyder också att om man kortsluter ett blybatteri så blir effekterna lite dramatiska. Om man råkar lägga en skiftnyckel över polerna så svetsar den fast och börjar glöda och måste fort sparkas eller slås bort. Om man har ringar och armband på sig och lyckas trycka dem mot plus och minus samtidigt så har man snabbt glödande metall mot huden. Dvs bryt strömmen innan du mekar med 12V, ta av ringar och klockor, och håll noggran koll när du kopplar in din nya koppling så det inte börjar ryka eller brinna, Blev visst lite långt, och som sagt 12V är inte svårt. Men man måste vara lite försiktig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2012 Det är också lätt att koppla polerna fel vilket kan bli dyrt. Se till att allt är bortkopplat tills du har mätt upp alla ställen där du kan ha kopplat nytt. Det är jättelätt att vända fel men lika lätt att mäta upp med en multimeters voltområde. Röd pinne mot plus så ska det inte vara ett minustecken i fönstret. Koppla el utan att ha möjlighet att syna det med mätning är riskabelt för elsystemet, kopplaren och båten. På köpet lär man sig att mäta spänning och det behövs förr eller senare när något mankerar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 18 Juni , 2012 En annan aspekt som man kanske skall ha i bakhuvet är att det blir jävulska kortslutningsströmmar när man har en stor batteribank, en huvudsäkring i lämplig storlek före huvudbrytaren är ett måste. Det finns mängder med fritidsbåtar som bara har huvudbrytaren som säkerhet. Den tid det tar att hinna fram och slå av brytaren är oftast mer än tillräcklig för att bränna upp elsystemet i båten, med alla tillhörande brandskador som kan uppstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 Juni , 2012 Kan bara hålla med, av egen erfarenhet. Kortslöt vid startmotorn och kabelhöljena m.m. brann upp och saltsyra från röken spreds i båten. Efter det monterade jag en huvudsäkring på 100 A, trodde det skulle räcka eftersom startmotorn verkade ta 80. Höll i två starter. Ökade till 200 A och den har nu hållit i fem år. Men jag ville inte betala uppemot 200 kr för en säkringshållare som bara är en plastbit, det fick bli en plastbit och två bultar ur bra-att-ha-lådan i stället. En annan sak som stör mig i detta sammanhang är priset på bladsäkringar, tror det var uppåt 200 kr, men det var i båtsammanhang. Verkar finnas på Amazon och Ebay från runt 1 dollar. Frakt tillkommer. Senast ändrad av trewq | 18 juni 2012 | 13:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Juni , 2012 Dessutom är det inte säkert att brytaren klara att bryta en sån ström som kan uppstå i en kortslutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 Juni , 2012 Kan bekräfta att brytaren inte funkar i det läget, den smälte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanvarmdo 0 Postad 19 Juni , 2012 Hej och tack för alla svar! Jag slog till på 2st AGM batterier på 95ah. Var super nogrann och märkte upp allt innan. Dock verkar något dra tjuvström. I söndags hade jag 12,7 volt i banken och idag onsdag kväll bara 12,3volt. Skall inte gå då båda huvud brytarna var av. Hur kan man enklast felsöka detta? Eller är det inget att oroa sig för? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanvarmdo 0 Postad 19 Juni , 2012 Rättelse : idag tisdag kväll! Dvs ca 2 dygn och redan 12,3 volt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johanvarmdo 0 Postad 20 Juni , 2012 Var nere igen idag på morgonen och kollade vilo volten. Då visar den idag 12.9V. Jag körde motorn Max 10 min igår för att tanka på. Samt verifierade att inget kopplat direkt till batt bank. Förstår inte hur det kan vara så om man man skall tro på volt tabellen att 12.36V är 50%? Kanske var batteri laddaren som gjort ett dåligt jobb innan. ( model billig biltema) Skall hålla koll på detta. Någon som har lite info om detta? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 20 Juni , 2012 Har du uteslutit att din mätare kan visa fel..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 20 Juni , 2012 De där 12-12,7 V skall mätas ett dygn efter du laddat. Precis efter eller under laddning har du högre spänning upp till max 14,2 om laddaren är rätt. Men har du nu 2 stora batterier parallellt så ska det till en rejäl laddare alternativt lång tid innan du kommer upp till 14,2. Vad har du för mätare? Jämför värdena med annan eller köp en ny för multimeter för ca 100kr på Biltema för den sorten räcker. Billigare än många fiskedrag så jag har en liggandes i båten. OBS du behöver ingen skitdyr multimeter med frekvensmätning, summer kapacitans mm om inte du är intresserad av de parametrarna med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser