Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Ivarboatboy

hur liten motor planar du med?

Rekommendera Poster

jag undrar hur små motorer era båtar planar me? min planade med en honda 2hk(fast egentligen hatar jag den motorn).

post-10021567-1394237114,7288_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ivar,

Jag fick en Crescsent 3 hk när jag var 13-år, som jag monterade på grannes aluminium roddbåt Miss Lyckad. Den räckte inte riktigt till för att få Miss Lyckad att plana, men skam den som  ger sig. Fram med en bågfil och så blev det en rejäj lucka i kolven vid insuget. Sedan blev det åka av.

Konstruktionen på motorn var densamma som på många moppar vid den här tiden. Så enkelt går det sällan att trimma modernare utombordare.

Guestsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man kanske kunde köpa ngn risig motor som funkar och bygga om avgasutsläppet till ett rakt rör rätt från cylindern och ut ur kåpan... skulle låta som f**n men de vore väl kul smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den skulle både låta som fan och gå sämre... 2t har allt som oftast resonanskammare där avgaspulserna styr färskgaserna in i cylindern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sonen planade med gummijollen och en 35 år gammal Yamaha 3,5:a, men när han fyllt 16 så blev han för tung för att komma upp i plansmiley

Hans pappa kom aldrig upp i plan med den gamla 3,5:an...angry

Nu har vi en nyare Yamaha tvåtakts 5-hästare, den planar utan ansträngning även med tung pappa ombord.smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sonen i 12,7 knop, hans pappa nådde 13,1 vid förra sommarens rekordförsökcool

post-10002925-1394237116,6365_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som skrevs ovan så är avgassystemet en del av tvåtaktarens spolning. Den har ju inga ventiler som släpper ut de förbrända avgaserna och ett extra varv för detta så vädringen är viktig. Avgaserna ska ut samtidigt som den nya fräscha bränsleluftblandningen ska in. Avgaspuffen har en energi som används för att hjälpa till att dra ut de skämda gaserna som kommer från nästa kolvslag.

När Huskvarna Silverpilen var aktuell på femtitalet gjorde de stora grabbarna ett justerbart avgasrör och mätte accelerationen till en viss fart och justerade längden tills man fick snabbaste tid. Det kunde ge nån hk extra sas det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...