Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Minego

Fyrbladig propeller till 2755 el dyl

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en fyrbladig propeller till min Bayliner 2755 o finns det någon i forumet som har erfarenhet av det på modellen eller kanske närmast 2655(2.59 bredd)? Motivet är att försöka få bort en del av sidorörelsen, manöverbarhet osv. Toppfart osv inte särkilt intressant eftersom vi oftast kör kring 5-7 knop. Motor 5.8 o sx drev. Inga stora pengar kring 2000 kr, blir det någon skillnad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen med fyrbladig propp? Bör gälla övriga US båtar oxå antar jag.... Någon?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade fyrbladig på min Hydra sport och var mycke nöjd . Skulle lätt sätta på fyrbladiga på min nuvarande båt , tyvärr dubbla mototer , men väljer att behålla dom rf proppar som sitter redan . Tyvärr bara av snålhet , tar lite emot med 11-13.000:- samt att det är trist att lyfta båten om det inte bler helt rätt propp , för ma måste nog prova olika diametrar och stigningar ....... Slingringen kan motverkas lite mad hjälp av trimplanen , kör ner dom på max när du pruttrar runt så bromsas lite av ålningen upp !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har satt en fyrbladig på min 2858, önskar att jag gjort det redan förra säsongen.

Lättare upp i plan (stor skillnad), något stabilare med slingrigheten vid 5-6 knop.

Fick gå ned ung. en tum på prop. 18,25 till 17,5 o det sitter som handen i handsken.

jag har bravo2  på min o den proppen var betydligt dyrare (8 papp) så titta på priserna en gång till du... Dock känns det som det var värt varenda krona.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren...lutar åt att jag skaffar en fyrbladig med reservation att byta om det inte funkar bättre. Är det generellt så att man är tvungen att gå ned i dim för fyrbladig? Tror det sitter 17 tum idag om jag inte minns fel? Proppen jag menar är en Solanas alu propp. o SX drev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stigningen bör man gå ner en tum , diametern är även faktor att ta hänsyn till ! Hur man tänker eller gör beror på propp fabrikat . Man utgår alltid från den propp man har idag och förutsätter att den är rätt ...annars blir det en del prova ! Rådfråga dom som gobbar med detta , typ Propellertrim i sthlm om du bor i närheten ? -Man vill ju att det blir rätt redan från början :-) Lycka till !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Jag satte på fyrbladiga proppar förra året  .Köpte dom via drev.se fick hjälp med storlek och stignig prata med Göran han hjälpte mig . Är super nöjd  det blev Turbo 2 2 proppar

// Torgny

post-10014008-1394237124,921_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en synvilla eller roterar dreven åt samma håll?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en Rubex 4 aluminium o är mycket nöjd, känns som om mycket av slingrigheten försvann o bättre manöverförmåga.....endast försökt att kolla maxvarven en gång men återkommer om detta. Enligt båten orginal miles mätare 32 miles 27.8 knop vid 3.800 r/pm?, kollar bättre när plottern är inkopplad.För mig att max varvet motor skall vara 4.800, kollas!!!

Senast ändrad av Minego | 29 juli 2012 | 22:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för motor och vilken stigning på den proppen?

Jag provade en 17 tums fyra till min 260hk men den gick segt och tungt...varvade bara 4000 och 28 knop. Inte för att det är superviktigt med maxfarten men det går ju lite hand i hand med en bra marschfart/ekonomi.

Nu kör jag trebladig 17 istället....varvar ur precis och har bra ekonomi på marsch 26 knop...maxar 36...  smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OMC Cobra 5.8 (Ford 351) 235 hp och 17 tum, dvs samma som trebladiga....verkar ju blir ungefär samma värden som Du har? Vad har du för båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant....det har kan vi dra i långbänk så för att inte sabba tråden blir det pm till dig smiley

Eventuella resultat kan ju såklart redovisas här sen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...