Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
bigtuna

Yamarin 64 Kapell/hamnkapell

Rekommendera Poster

Hej!

Har en 64 dc med både körkapell och hamnkapell. Har hitills bara använt hamnkapellet men funderar på att använda körkapellet jämt när jag ligger i hamn istället.  Känns som att man fortare kan komma ut på vattnet då man kan sticka iväg snabbare utan att behöva ta av kapellet direkt samt att man kan gå ut lite oftare om det inte är perfekt väder med körkapellet på från början, samt bryggsegla lite oftare. Om jag sällan använder körkapellet och det ligger under kapellhuven kanske det kan bli tempraturskillnader och fukt därunder och då bättre att använda det, då det ändå kan slitas?(en liten fundering :), hamnkapellet har man ju ändå nytta av när man transporterar båten på land tex. Finns det någon som har både kör och hamnkapell, hur använder ni dom under året?

Senast ändrad av bigtuna | 11 juni 2012 | 17:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara första säsongen för mig, men har varit ute tiotal gånger och åkt. Jag kör bara med körkapell, tycker det funkar smidigt.

Kör jag själv i båten lägger jag ned kapellet och klämmer fast det med 3 fendrar. Ska vi finåka, dvs med familjen så fäller jag ned det i kapellgaraget. Den manövern tar iofs typ 5 minuter, så den gör jag bara för att smöra för familjen.

Hamnkapellet ligger torrt och fint hemma i garderoben. Fördelen med körkapell är att det blir väldigt varmt i båten. Så ev blöta ddynor torkar ut direkt.

Hoppas det var till nån hjälp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder oftast hamnkapellet. Tycker det känns bättre att nöta på det än körkapellet. Man slipper skita ner körkapellet med fågelskit. Nytt hamnkapell är billigare och jag kör oftast när det är finväder. Dock på sensommaren kan det vara skönt med körkapell. Men håller dock med om att det blir varmt o skönt med kapellet upp när solen går i moln.:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har både hamn och körkapell.

Sätter alltid på hamnkapellet när vi lämnar båten längre tider. Körkapellet behövs ju bara vid dåligt väder och då är vi sällan ute med båten.

När vi köpte båten kollade vi på en båt som bara haft körkapell och det hade blivit rejält slitet. både till utseendet och att det inte satt så spännt som man vill ha det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar.Har semestrat 5 dagar i Karlskrona skärgård och använt körkapellet hela tiden då vi sov i båten. Tycker att det går fortare att sätta på hamnkapellet så nu när båten ligger i hemmahamnen och vi bara gör dagsutflykter använder vi hamnkapellet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...