Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
simino

Hur pruta snyggt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag återöppnar denna förträffliga tråd från 2012.

 

Vad är mest motiverat att pruta på, i rangordnad storlek? Jag föreställer mig:

 

1. Om motorn inte fungerar som den ska. 

2. Skador på skrovet.

3. Skador på roder och styrmekanism.

4.  Skador på mast, stag, och fästen. ...

5. Om elsystemet inte fungerar som det ska.

 

Och sedan? Vattenledningar och avlopp, trädetaljer, sunkig klädsel, missfärgade avlopp, eftersatt bottenmålning ...  ? 

 

Såg en artikel om prutning, där man gjorde mycket noggrant uppställda kalkyler över tänkta kommande inköp och kostnader på en 10-års period. Och en genomgående utvärdering av befintlig utrustning beroende på dess ålder och tillverkningsmärke, och dess tänkta återstående livslängd. 

 

Tyvärr klarar jag nog inte att göra en så effektiv planering, dels för att jag saknar erfarenhet och kunskap på området.Och saknar tålamod till så mycket spående försiktighetsåtgärder Jag kan tvinga mig till det, men vet inte om det kan bli så korrekt och verklighetsförankrat ändå. När jag ser en båt jag verkligen vill ha, då får jag nog närma mig prutning och kostnadskalkyl över det viktigaste mer intuitivt, och sedan ta det pö om pö som det kommer. 

 

Både extremt välorganiserade hushåll, och mer bohemer, kan väl ha båt, tänker jag. Men det är klart, om det gäller stora belopp, och hänger på små marginaler, då är det viktigt att ha koll.

 

 

 

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att motorn fungerar som den skall är ju A och O i en båtaffär, om inte så får man pruta bort hela motorn.

Och är det ett smärre fel så är det bättre att säljaren tar på sig att reparera än att man själv skall chansa på ett prisavdrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Terri:

Jag återöppnar denna förträffliga tråd från 2012.

 

Vad är mest motiverat att pruta på, i rangordnad storlek? Jag föreställer mig:

 

1. Om motorn inte fungerar som den ska. 

2. Skador på skrovet.

3. Skador på roder och styrmekanism.

4.  Skador på mast, stag, och fästen. ...

5. Om elsystemet inte fungerar som det ska.

 

Och sedan? Vattenledningar och avlopp, trädetaljer, sunkig klädsel, missfärgade avlopp, eftersatt bottenmålning ...  ? 

Prutmånen kan ju vara starkte beroende på om objektet är prissatt efter sina eventuella brister eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker din prioritetslista är ganska relevant, likaså ditt resonemang.

 

Sedan KAN man ju grotta ner sig i spekulationer om kommande inköp och behov, göra detaljerade kalkyler o.s.v. Men det enda man kan veta är dock att detta ändå inte kommer stämma speciellt bra.

 

Därför skall man absolut ha en kalkyl, gärna baserad på en lista (som din priolista kanske), men den finns ingen vits att göra den ner på alltför detaljerad nivå. Klumpsummor räcker oftast gott. Lagom, Good enough och allt vad man kan kalla det är nog lämplig nivå. Men ju tajtare ekonomi man har, desto mer pessismistisk skall man göra kalkylen.

 

Sedan finns ju alltid hjärtat också, som har en förmåga att töja det hela hit eller dit. Och det skall det få göra, bara det inte blir för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en monsun 31, modell -77 med tio år gammal motor fr 2011, ny bog och nya genomföringar för fyra år sedan. Sade att jag ville köpa och drog av 25´ från 250´, han sade 230´ och vi hade en deal.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite som GTI nämner. "Ja, jag är intresserad och kan tänka mig köpa båten här och nu men pyssel finns ju". (Säg att båten kostar 200k i annons)

 

"Skulle du ta 180K?". Sedan är det upp till säljaren. Ett bud är ett bud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Terri:

Jag återöppnar denna förträffliga tråd från 2012.

 

Vad är mest motiverat att pruta på, i rangordnad storlek? Jag föreställer mig:

 

1. Om motorn inte fungerar som den ska. 

2. Skador på skrovet.

3. Skador på roder och styrmekanism.

4.  Skador på mast, stag, och fästen. ...

5. Om elsystemet inte fungerar som det ska.

 

Och sedan? Vattenledningar och avlopp, trädetaljer, sunkig klädsel, missfärgade avlopp, eftersatt bottenmålning ...  ? 

 

Såg en artikel om prutning, där man gjorde mycket noggrant uppställda kalkyler över tänkta kommande inköp och kostnader på en 10-års period. Och en genomgående utvärdering av befintlig utrustning beroende på dess ålder och tillverkningsmärke, och dess tänkta återstående livslängd. 

 

Tyvärr klarar jag nog inte att göra en så effektiv planering, dels för att jag saknar erfarenhet och kunskap på området.Och saknar tålamod till så mycket spående försiktighetsåtgärder Jag kan tvinga mig till det, men vet inte om det kan bli så korrekt och verklighetsförankrat ändå. När jag ser en båt jag verkligen vill ha, då får jag nog närma mig prutning och kostnadskalkyl över det viktigaste mer intuitivt, och sedan ta det pö om pö som det kommer. 

 

Både extremt välorganiserade hushåll, och mer bohemer, kan väl ha båt, tänker jag. Men det är klart, om det gäller stora belopp, och hänger på små marginaler, då är det viktigt att ha koll.

 

 

 

Även om du inte tänker göra en noggrann 10 årskalkyl så är det bra att sätta sig in i vad saker och ting kostar att åtgärda samt eventuell arbetskostnad, då är det ju lätt att börja dra av på priset om det inte är rimligt satt från början i förhållande till objektets skick naturligtvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för era svar på mitt inlägg. Det ger lite bättre aning och mental balans inför när jag går och tittar på ett objekt.

 

Jo, jag bör ju åtminstone göra en grov kalkyl. Och kostnader för specifika saker som behöver åtgärdas, går ju faktiskt att ta reda på.

 

Sedan är det totala priset svårt att korrekt bedöma i förhållande till båt som är begagnad, och x antal år passerat av ospecifik värdeminskning, och med alla synliga faktorer invägda. Beror också mycket på märke, popularitet, och hur sällsynt den är på marknaden. Erfarenhet, erfarenhet, erfarenhet, ... är nog enda vägen till en korrekt värdering. Får ta det varligt, lyhört, och ödmjukt. Inte klampa på förhastat.

 

Segel glömde jag, de är ju dyra i investering. Men med nål och tråd och symaskin, kanske det fungerar att skjuta detta i flera omgångar på framtiden.

 

Hur tar ägaren det om man vill krypa runt i varje vrå och detaljgranska deras "ögonsten"? Det kan ju vara lite känsligt, föreställer jag mig. Kanske lättare när en mäklare sköter visning.

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du väl är och tittar ta massor av kort och då främst på saker som du tycker är tveksamma eller dåliga. Då kan du lugnt studera dem hemma och kolla vad det kostar att åtgärda, Det som är bra kommer du ihåg i alla fall. 

Att titta i stuvfack mm och se vilken ordning resp hur rent det är ger en bra uppfattning om hur båten är skött. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...